iDNES.cz

Jihlava plánuje, jak má vypadat náměstí. Stamiliony dá na Prior i pítko

  11:28
Pítka, více zeleně, větší množství kulturních akcí a jarmarků, ale třeba i venkovní ledové kluziště, herní prostor pro děti nebo zatravněná část náměstí. To všechno jsou nápady obyvatel Jihlavy, jak využít prostor centrálního Masarykova náměstí v rámci jeho plánované revitalizace.

Obchodní dům Prior na jihlavském Masarykově náměstí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Vzešly z úterního setkání úředníků radnice s veřejností přímo na náměstí.

„Náměty a připomínky budou zahrnuty do zadání pro architekty v rámci veřejné architektonické soutěže, která bude vypsána letos na podzim a bude se týkat náměstí. Její první výstupy bychom mohli mít příští rok touto dobou,“ uvedla architektka Tereza Kafková, manažerka projektu revitalizace.

Magistrát připravuje i besedy a dotazník do schránek i na web.

Do debat, jak změnit Masarykovo náměstí, jsou však zapojení i odborníci. „Právě v tuto chvíli zpracovávají studenti fakult architektury v Praze a Brně své projekty na podobu náměstí. Jejich práce by měly být k vidění v červnu. Často to jsou velmi podnětné návrhy. Prověří totiž možnosti, do kterých se architekti obvykle nechtějí pouštět a které jsou futuristické nebo se mohou na první pohled zdát bláznivé,“ poznamenala Kafková.

Vřed města, ale i řada obchodů

Nejčastěji skloňovanou připomínkou související s revitalizací náměstí byla mezi lidmi jednoznačně podoba obchodního domu Prior. Ten vyrostl v první polovině 80. let na místě dřívějšího špalíčku historických budov - takzvaného Kreclu. Jedni Prior považují za vřed na tváři města, někteří by jej rádi zbourali.

„Hodně lidí říkalo, že se jim nelíbí, jak Prior vypadá, ale na druhou stranu vyzdvihují to, že jsou v něm obchody. Někteří zase připomínali, že jde o doklad doby a že by podoba měla zůstat stejná,“ tlumočil názory obyvatel Jihlavy architekt a urbanista Petr Klápště z ateliéru Nature system.

To samé ohledně podoby Prioru si myslí i Jan Hamáček, ředitel správy nemovitostí společnosti Le Cygne Sportif Groupe, která budovu vlastní.

„Podle mě ten barák byl takhle navržený, slouží tam a je to otisk doby. Otiskem doby je ostatně i jihlavský City Park, který bude za dvacet let všem vadit,“ domnívá se.

Návrhů i studií, co udělat s Priorem, bylo již mnoho. „Žádná z nich ale neakceptovala technické dispozice budovy,“ říká Hamáček.

Zda se architekti v rámci revitalizace budou zabývat i podobou Prioru, však není zatím jasné. „Je to stále předmětem jednání,“ poznamenala Kafková.

Víc než zimní stadion

Přitom podle opozičního zastupitele Miroslava Tomance (Forum Jihlava) by měl být Prior klíčovým bodem revitalizace.

„Jestliže se bude zadávat architektonické řešení náměstí bez toho, co se dá udělat s Priorem, tak je to špatně,“ připomíná a zároveň si myslí, že město málo jedná s vlastníkem objektu a nehledá cesty, jak přizpůsobit obraz budovy koloritu města. „Otázka je, zda by se nenašly finance, za které by město Prior odkoupilo. Já osobně bych to preferoval před výstavbou zimáku,“ dodal.

Podle náměstka primátora Vratislava Výborného (ČSSD) odbor rozvoje města jedná s pražskou firmou 4ct, která pro město vytváří jakýsi audit technických a ekonomických možností naložení s budovou Prioru včetně jejího možného odkupu nebo odstranění.

„Všechny dosavadní diskuse ohledně Prioru se zatím vedou na úrovni emocí. Nikdo ale zatím nevyčíslil, kolik by stál odkup budovy nebo zda by bylo technicky možné objekt zbourat. Všechny tyto ekonomické a technické výstupy poslouží jako jeden z podkladů pro zadání architektonické soutěže,“ řekl Výborný.

Radní Daniel Mayer (ANO) zastupitelům slíbil, že se společně s Výborným pokusí vyvolat jednání s vlastníkem objektu. „Co s budovou, je poplatné možnostem města. Včetně odkupu Prioru se revitalizace náměstí pohybuje v řádech stamilionů korun,“ dodal.

Památkáři: Jedině bílá fasáda

Nový nátěr fasády by zanedlouho mohla mít budova obchodního domu Prior na jihlavském Masarykově náměstí.

Společnost Le Cygne Sportif Groupe, která objekt vlastní, předložila magistrátu svou vlastní studii návrhů, ve kterých se barva fasády promění v šedobílou nebo do odstínu barvy bílé kávy.

„Byly to dva velmi decentní návrhy, které se nejprve líbily. Nyní jsme trochu znechuceni z přístupu památkářů. Po téměř třičtvrtěroční anabázi nám sdělili, že fasáda Prioru může být pouze bílá,“ říká Jan Hamáček, ředitel správy nemovitostí společnosti Le Cygne Sportif Groupe.

Památkáři se však domnívají, že změna barevnosti Prioru by zásadním způsobem ovlivnila architektonickourbanistický výraz celého náměstí. „V tomto konkrétním případě a z památkového hlediska je nutné, aby průčelí jednotlivých historických domů byla dominantnější nežli centrální stavba obchodního domu. Neutralita bílé barvy se jeví jako nejadekvátnější, a proto je v této fázi zástupci památkové péče preferována,“ tlumočil vyjádření památkářů mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Prior se v posledních dvou letech dočkal zásadnější rekonstrukce vnitřních prostor, kde už zdaleka nepůsobí jako asijská tržnice. Z přízemí loni zmizeli drobní obchodníci se stánky a upravena jsou první dvě patra. Rekonstrukci podstoupila na začátku dubna také restaurace McDonald‘s, která zde sídlí.

Majitel obchodního domu chce v nejbližší době také upravit schodiště ve směru k autobusovým zastávkám a sjednotit by se měla i loga na budově Prioru. (ilm)

zpět na článek