iDNES.cz

Oprava trati za miliardu zrychlí vlaky do Loun, modernizace začala

  11:06
Výrazné zkrácení jízdy vlakem na trati mezi Louny a Lovosicemi přinese revitalizace, kterou zahájila Správa železniční dopravní cesty. Zatímco nyní trvá cesta mezi těmito městy téměř hodinu a půl, za rok by mohly vlaky 34 kilometrů dlouhý úsek urazit za 50 minut. Modernizace trati vyjde na miliardu korun.

Regionální trať se prakticky kompletně „převlékne“ a povýší mezi významnější trasy. V budoucnu by totiž po ní měly jezdit spěšné vlaky, které by spojily Louny až s Ústím nad Labem. 

Zároveň by trať mohla sloužit pro případné odklony dopravy na páteřním koridoru Praha – Ústí nad Labem – Chomutov.

Vlaky teď na trati jezdí maximálně šedesátikilometrovou rychlostí, mezi Lovosicemi a Čížkovicemi je dokonce jen padesátka. Po modernizaci budou tato čísla minulostí. Novým maximem bude stovka. 

Touto rychlostí budou vlaky jezdit mezi Libochovicemi a Radonicemi, z Radonic do Loun pak osmdesátkou a mezi Lovosicemi a Čížkovicemi šedesátkou.

Nová výhybna i nástupiště

Na lokálce se toho v následujících měsících odehraje hodně. Kompletní rekonstrukcí projde kolejový svršek i spodek. 

„Bude se také modernizovat 23 přejezdů. Je navrženo moderní staniční i traťové zabezpečovací zařízení s dálkovým řízením z dispečerského pracoviště ve stanici v Lovosicích,“ přibližuje Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), investora stavby.

V Radonicích vznikne nová výhybna a stát nechá vybudovat i nová nástupiště v zastávkách a ve stanicích. 

„A to včetně přístřešků, orientačního systému a přístupových chodníků,“ uvádí ředitel stavby Bedřich Šafařík ze společnosti Strabag Rail ve zprávě, kterou společnost rozeslala dotčeným obcím.

Dokončení revitalizace trati předpokládá SŽDC příští rok na konci července. Původně se mělo začít stavět už loni v listopadu, jenže se protáhlo výběrové řízení. 

„Uchazeči měli dodatečné dotazy k zadávací dokumentaci,“ vysvětlil mluvčí státní organizace Illiaš.

Stavbu budou provázet výluky. Začal platit výlukový jízdní řád a v celém úseku vozí cestující autobusy. Řád je možné najít například na webu Českých drah.

Obnova trati zničené sesuvem zůstává nejistá

Zatímco trať Louny–Lovosice se dočkala zahájení velké proměny, jiná, která by přitom mohla být pro pasažéry i návazná, jí může pomyslně závidět. Trať mezi Lovosicemi a Teplicemi, kterou před pěti lety poničil sesuv půdy při stavbě dálnice D8, zatím stále nemá jistou budoucnost.

Státu se do její obnovy a celkové revitalizace, kterou požaduje kraj, nechce. Důvodem jsou peníze. Podle propočtů ministerstva dopravy by oprava v místě sesuvu stála až 800 milionů a celková modernizace více než dvě miliardy. 

To je podle resortu příliš a stát by tu místo vlaků raději dál viděl autobusy, které vozí lidi v úseku mezi Lovosicemi a Radejčínem nyní.

Definitivně odepsaná ale trať zatím není. Ministr dopravy v demisi Dan Ťok v květnu při výjezdu vlády do Ústeckého kraje řekl, že se na celou záležitost „ještě podívá“ (více o ministrově návštěvě zde).

zpět na článek