iDNES.cz

Strojvedoucích je málo, vlaky řídí i důchodci

  8:00
V Česku se s postupující liberalizací železniční dopravy dopravcům začalo nedostávat strojvedoucích. Jejich průměrný věk dosahuje už 48,6 roku a třetina z nich je v důchodovém věku nebo těsně před ním.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

V současné době na české železnici pracuje 9562 strojvedoucích, kteří mají platnou licenci, a tudíž oprávnění řídit regionální, celostátní i mezinárodní vlaky. Je to sice o 363 více než v loňském roce, současně ale mírně vzrostl počet železničních dopravců. Těch je v České republice už 105 a 17 z nich zahraničních. Není tedy divu, že se soukromí dopravci snaží různými výhodami přetáhnout strojvedoucí ze státem vlastněných Českých drah. Těm podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského chybí 150 strojvedoucích.

Ani to, že průměrná hrubá mzda strojvedoucího včetně příplatků činí v současné době v ČR kolem čtyřiceti tisíc korun a u soukromých dopravců až padesát tisíc korun, problém ale neřeší.

V loňském roce požádalo o udělení licence na strojvedoucího 503 žadatelů. Závěrečnými zkouškami prošlo 471 z nich. Jedná se o výrazně větší úspěšnost než v roce 2017, kdy zkoušky zvládlo jen 557 z 886 žadatelů. I přesto ale vážně hrozí, že v budoucnu nebude mít vlaky kdo obsluhovat, protože celá třetina strojvedoucích je v důchodovém věku nebo těsně před ním.

Nemálo zájemců odrazují také velké nároky na udělení licence. O jejich zjednodušení ale Drážní úřad neuvažuje, protože podmínky jsou dány českou i evropskou legislativou a případné změny by tedy musely být odsouhlaseny legislativní cestou. Podle úřadu jsou ale současné podmínky v pořádku a jsou potřebné i kvůli bezpečnosti železničního provozu.

Další příčinou, proč strojvedoucích nepřibývá, jsou i nemalé vstupní investic, které musí uchazeč o tuto profesi zaplatit. Proto, aby ji mohl vykonávat, musí být starší 20 let, musí mít středoškolské vzdělání s výučním listem strojního, elektrotechnického, stavebního nebo dopravního zaměření a musí prokázat bezúhonnost.

Pokud splňuje výše uvedené podmínky, absolvuje pak v některém ze 14 školících středisek kurz, za který zaplatí až 25 tisíc korun. Poté ho čeká náročná zkouška na získání licence a nakonec přeškolení na konkrétní typ lokomotivy a detailní studování trati, po které bude jezdit.

zpět na článek