Novelu kritizuje nejen sdružení autodopravců Česmad Bohemia a Hospodářská komora, ale s výhradami se k němu připojil i místopředseda sněmovního výboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti). Podle něj je návrh novely reakcí poslanců zejména z hnutí ANO na situaci, která v prosinci nastala na úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Předloha podle jeho slov ale není založena na žádném odborném názoru a řídí se pouze pocity. Dodal, že současná právní úprava je ale dostatečná, kamiony totiž už dlouho na Vysočině nesmějí předjíždět, je to zde vyznačeno dopravními značkami.
Poslanci hnutí ANO, k nimž se připojili i někteří komunisté a sociální demokraté, navrhují zakázat nákladním vozidlům nad 3,5 tuny na všech dálnicích v České republice ve všední dny od šesti do dvaadvaceti hodin jízdu v levém jízdním pruhu.
Podle Hospodářské komory by takový plošný zákaz předjíždění kamionů způsobil pokles tuzemské nákladní dopravy a řidiči by jej chápali jako šikanu. Komora proto žádá, aby byl zákaz předjíždění i nadále vynucován pouze dočasnými dopravními značkami.
Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tyto značky skutečně na vybraných místech D1 jsou. Jejich umístění schválilo ministerstvo dopravy na základě smlouvy uzavřené s konsorciem, které úsek Humpolec - Větrný Jeníkov neúspěšně modernizovalo. ŘSD přijetí novely uvítá, je pro něj užitečné cokoliv, co při sněžení pomůže.
Bez ohledu na tyto značky ale dochází téměř denně k nehodám a tvorbě kolon. Výhrady k plošnému zákazu jízdy kamionů v levém jízdním pruhu má i ministerstvo vnitra, podle nějž by mohl zpomalit nebo dokonce znemožnit průjezdnost pravého pruhu.
Ještě předloni argumentoval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tím, že v případě plošného zákazu předjíždění by se zcela zablokoval jeden jízdní pruh a vytvořila by se v něm souvislá šňůra kamionů. Po prosincové kalamitě na D1 ale ťok poslanecký návrh podporuje.