iDNES.cz

Kolaps za volantem často končí dopravní nehodou. Předejít mu lze jen těžko.

  8:00
Příchod náhlé ztráty vědomí jde velmi špatně předpovědět. Sám řidič může vycítit nevolnost. Pro ostatní pasažéry je ale špatný zdravotní stav řidiče velmi těžké rozluštit.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Monika TomáškováMAFRA

Jak Rádiu Impuls řekla mluvčí pražské Záchranné služby Jana Poštová, kolapsu za volantem se dá jen těžko zabránit. Nejlépe podle ní může hrozící nebezpečí rozpoznat jen sám řidič. Za volant by neměl usedat ve chvíli, kdy se necítí dobře. „Jednoznačný návod na to, jak poznat, že na někoho jde kolaps, opravdu není. Spíš můžu doporučit poslouchat vlastní tělo. Pokud se člověk necítí dobře, tak by usedat za volant neměl. Ty příznaky můžou být širokospektré od bolesti hlavy, pocitu na zvracení, až po vážnější, jako je bolest na hrudi nebo pocit dušnosti.“

Ztráta vědomí bývá náhlá a postižený člověk tak nemá šanci rozpoznat moment, kdy může přijít. Záchranáři doporučují, aby každý řidič okamžitě ale bezpečně zastavil ve chvíli, kdy ucítí, že se mu náhle dělá nevolno.

Poslední záchranou při kolapsu řidiče je pak ruční brzda. Ve chvíli, kdy člověk za volantem ztratí vědomí, může auto nouzově zastavit spolujezdec. Jak ale Rádiu Impuls řekl instruktor bezpečné jízdy Jan Faktor, musí na to jít velmi opatrně. Manévru by mělo předcházet zapnutí výstražných světel. „Nesmí za ruční brzdu škubnout. Musí levou rukou podržet volant a pravou rukou stisknout tlačítko na páce parkovací brzdy, velmi pomalu a jemně ji zatahovat, aby v ruce cítil, jak ta brzda začne působit na zadní kola.“

Nové moderní automobily už mají místo páky s ruční brzdou tlačítko s elektronickou parkovací brzdou. I v takovém případě je možné auto jeho stisknutím zastavit. Auto bude ale brzdit prudce.

Poslechněte si reportáž Tomáše Kabáta:


zpět na článek