iDNES.cz

Lupiči gentlemani jsou už minulostí

  9:24
Při krádežích v obchodech a velkých nákupních centrech se stále víc prosazuje síla. Jen v Praze zabránila loni ostraha společnosti M2C, která v hlavním městě chrání přes dvě desítky obchodních center, 4231 krádežím za víc než 2,1 milionu korun. Ochranky se stále častěji setkávají se stoupající agresivitou zlodějů, kteří neváhají ohrožovat personál prodejen třeba nožem.
Bezpečnostní agentura. Ilustrační snímek

Bezpečnostní agentura. Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Často se také jedná o krádeže velice rychlé, kdy zloděj vezme jednu, maximálně dvě věci a z obchodu rychle uteče. „Pachatel vjel hned po otevření do obchodu na kole, vzal lahev alkoholu a zase z prodejny vyjel bez toho, aby někdo stihl zareagovat,“ ilustruje přímočarost zlodějů Jaromír Průša, předseda české pobočky Mezinárodní asociace bezpečnostního managementu.

Najdou se ale i koumáci. Služba odhalila ženu, která předstírala vysoký stupeň těhotenství a do „břicha“ doslova naládovala stovky holicích břitů za desítky tisíc korun.

„Častěji se setkáváme s organizovanými skupinami, které putují po obchodních centrech po celé zemi. Specifickou skupinou jsou v tomto ohledu mladiství a děti,“ doplňuje informace Jaroslav Zoubek, ředitel divize obchodních center společnosti M2C, a vysvětluje, že roste význam technologií a sociálních sítí.

„V jednom obchodním řetězci se nenechavci napojili na veřejnou wi-fi, a když zjistili, že je v obchodě i wi-fi s názvem bezpečnostní agentury, vytušili přítomnost skryté ostrahy v civilu a s kamerovým systémem, takže tam ten den nešli krást,“ upozorňuje na dvousečnost výhod wi-fi v prostoru obchodního centra Průša. Sociální sítě pak podle něj často slouží k prodeji nejen kradených věcí, ale i kradených bodů věrnostních soutěží obchodních center. Oldřich Rutar, který je vedoucím výboru na ochranu měkkých cílů české pobočky mezinárodního sdružení bezpečnostních profesionálů, upozorňuje na stále užší spolupráci s policií a všemi složkami Integrovaného záchranného systému. Vedle krádeží se bezpečnostní agentury stále důkladněji zaměřují i na celkové zabezpečení obchodních center proti případným útokům včetně teroristických.

Samozřejmostí je sledování podezřelých zavazadel. Nic z toho ale neberou pracovníci ostrahy na lehkou váhu, okamžitě volají na pomoc policii. „Myslím, že úroveň bezpečnosti, kterou poskytujeme, je na stejné úrovni jako v kterékoli jiné zemi v západní Evropě,“ připomíná Jaroslav Zoubek.

Loni se kradlo máslo

Na krádežích zboží se projeví i sezonní nabídka nebo zdražování určitého sortimentu. Krádeže másla se loni na podzim zvýšily až o deset procent. Někde je opatřovali ochrannými čipy. V Mostě se pokusil muž odnést z obchodu 150 másel v ceně téměř deset tisíc korun. Jiný filuta z Karlovarska vynesl na více pokusů z obchodů téměř dvě stě másel za více než deset tisíc korun.

Číslo dne: 200

Téměř tolik nákupních parků všech velikostí je nyní v Česku. Jako „nákupní park“ je definován objekt, kde jsou tři a více obchodů s plochou nad 1000 metrů čtverečních. Do dvou let by mělo přibýt dalších téměř 70 obchodních center o celkové výměře asi 300 tisíc metrů čtverečních. Největším nákupním centrem je pražský OC Chodov, na druhém místě je ostravské Forum Nová Karolina.

Autor: Deník METRO

zpět na článek