iDNES.cz

Vejtřaska slaví 65 let!

  15:57
Před 65 lety začala české silnice brázdit legendární Vejtřaska. Terénní nákladní vůz s označením Praga V3S byl sice hlučný a nepohodlný, dokázal se ale s plným nákladem pohybovat i mimo zpevněné silnice. Původně měl sloužit armádě. Nakonec našel své uplatnění i v zemědělství nebo stavebnictví.

Praga V3S | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Vývoj Pragy V3S trval jenom půl roku. Čeští konstruktéři se při tvorbě inspirovali u sovětských i amerických kolegů. První sériově vyrobené vozidlo vzniklo necelých 20 měsíců po první čáře na rýsovacím prkně. A byl to úspěch. Legendární „Vejtřaska“ se prodávala i za hranice. Své fanoušky má toto vozidlo dodnes. Motoristický publicista Petr Hošťálek oceňuje hlavně její geniální jednoduchost. „Tam bylo všechno mechanické. Opravilo se to kombinačkami, kladívkem a jelo se dál. K tomuto autu dodneška nemáme náhradu.“

Také v dnešní době najdete spoustu provozuschopných V3S třeba v zemědělství, lesním hospodářství, nebo stavebnictví.Hlavními nedostatky byl nízký komfort, vysoká hlučnost motoru a maximální rychlost okolo 60 kilometrů za hodinu. Vejtřaska se vyráběla až do roku 1990.

Poslechněte si reportáž Tomáše Kabáta:

zpět na článek