iDNES.cz

Horáček má nejtransparentnější kampaň, nejméně průhledný je Zeman

  9:11
Podle analýzy Transparency International (TI) má ze všech kandidátů nejprůhlednější financování kampaně Michal Horáček. Prospívá mu fakt, že si kampaň z velké části financuje sám a nemusí tak řešit zdroje financí. Nejhůře naopak dopadl současný prezident Miloš Zeman, jehož kampaň je podle TI neprůhledná. Ostatní kandidáti zveřejňují alespoň částečné informace.

Prezidentský kandidát, textař a skladatel Michal Horáček v pořadu Rozstřel. | foto:  František Vlček, MAFRA

Transparency International ve svém prohlášení ocenila i to, že Michal Horáček na svém webu zveřejňuje průběžné vyúčtování nákladů, obsazení svého týmu a jména všech spolupracujících subjektů. O něco horší hodnocení dostali Pavel Fischer, Marek Hilšer, Jiří Drahoš, Jiří Hynek a Vratislav Kulhánek. Podle TI jsou jimi zveřejňované informace neúplné, dohledatelné informace se těžko získávají a jsou roztříštěné v různých zdrojích.

Ještě hůře dopadli Mirek Topolánek a Petr Hannig. Informace o jejich kampani jsou podle TI kusé a těžko se dohledávají. Na posledním místě skončil Miloš Zeman, který se ale brání, že kampaň nevede.

Michal Horáček si podle svých slov financuje kampaň sám a sám sobě tak „daroval“ sedm milionů korun. Druhý největším dárcem byl miliardář Pavel Sehnal, který daroval Vratislavu Kulhánkovi pět a půl milionu korun. Sehnal po letech obnovil Občanskou demokratickou alianci (ODA), pod jejíž hlavičkou Kulhánek kandiduje. Za Sehnalem pak následuje podnikatel Dalibor Dědek, který věnoval dva miliony korun na Drahošovu kampaň a dalších padesát tisíc korun poslal na Hilšerovu kampaň.

Nejvíce dárců má Jiří Drahoš, kterého podporují jak občané, tak firmy. Topolánka zase podle TI například podnikatelé Daniel Křetínský nebo Jaromír Beneš. Mezi jeho dárci jsou také členové ODS a bývalý ministři jeho vlády.

Kandidáti na prezidenta jsou povinni vést transparentní účet, na kterém musí zveřejňovat jak získané dary, tak i výdaje. Transparentní účty ale podle TI vykazují řadu vad. Výdajové položky jsou často popsány nejasně a nelze z nich poznat, na co byly využity. Na příkladu sněmovních voleb se také ukázalo, že mnoho plateb má zpoždění. Kandidáti tak mohou mít paradoxně větší výdaje po volbách než před nimi.

TI vyčítá všem prezidentským kandidátům, že nezveřejňují informace o plánovaných rozpočtech a předpokládaných nákladech. Do konce roku 2017 bylo na kampaně celkem vynaloženo 60 milionů korun. David Ondračka, ředitel Transparency International ČR, odhaduje, že do voleb se může utratit až 200 milionů korun.

zpět na článek