iDNES.cz

Praha hledá řidiče. Dostanou nástupní plat 35 tisíc.

  9:01
Hlavnímu městu hrozí, že do konce roku nepokryje všechny spoje. Dopravnímu podniku hlavního města Prahy ještě donedávna hrozilo, že do začátku omezeného prázdninového režimu nebude mít dostatek řidičů tramvají a autobusů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš HájekMAFRA

Kriticky se k problému staví také odboráři, podle nichž je možným řešením prodloužení prázdninového provozu přes podzim, a tedy omezení spojů.

Mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková přiznává, že v současnosti řidiči dopravního podniku čerpají více přesčasů, než je touto dobou obvyklé. Podle ní je na vině nejen nedostatečné množství pracovníků, ale také navýšení jízd autobusových linek.

„Čerpání přesčasových hodin u řidičů tramvají je při porovnání stejného období vyšší, jedná se však o přirozený efekt nejen nedostatku řidičů, ale též nárůstu dopravních výkonů. Na základě požadavku organizace Ropid došlo koncem dubna 2017 také k výraznému navýšení počtu jízd městských autobusů,“ řekla deníku Metro Řehková.

K 1. srpnu měl dopravní podnik v pracovním poměru 1392 řidičů tramvají a celkem 2192 řidičů autobusů. Přestože dopravce láká na průměrný plat řidiče 35 tisíc korun, do optimálního stavu mu nyní podle Řehkové chybí přibližně pět procent řidičů a řidiček autobusů a tramvají nebo strojvedoucích metra.

Na vině nedostatku lidí je také výrazné zvýšení odchodů zaměstnanců dopravce do starobního důchodu, se kterými se dopravce potýká stále častěji.

„Tato situace se také odvíjí od aktuální potřeby pokrytí dopravních výkonů, které se oproti minulým rokům výrazně navýšily. Vyvíjíme maximální snahu obsazovat volná pracovní místa rychle a reflektovat tím tempo zadavatele v navyšování počtu spojů,“ dodává Řehková.

Nedostatek řidičů autobusů a tramvají řeší dopravní podnik také tím, že otevírá větší počet kurzů a s vyšší kapacitou míst než dosud. U řidičů autobusů také zavedli možnost bezplatného zvýšení kvalifikace, který má dle Řehkové úspěch. Než se ale z těchto uchazečů stanou plnohodnotní řidiči autobusů, je potřeba počítat s přibližně čtyřměsíční časovou prodlevou.

Kde vzít řidiče

Řidiče pražskému dopravnímu podniku ubírají také okolní dopravci, kteří zvýšili mzdy i o více než 20 procent.

V Kladně od konce loňského roku zvedli mzdu o více než dvacet procent, z 27 na 33 tisíc korun měsíčně. A nyní Kladno bere řidiče například z Prahy. Přesto i u nich je podstav zhruba 15 lidí z potřebných 265.

Problémy řeší i jiná města, například Olomouc. Z plánovaného počtu 141 řidičů jich chybí devět, i když se jim také snaží zvyšovat plat.

Ostatní města přiznávají velký nedostatek řidičů MHD, který řeší výrazným zvyšováním mezd či benefitů. Zatím ale neoznámila, že by kvůli tomu omezila provoz.

Autor: Filip Jaroševský, Deník Metro

zpět na článek