iDNES.cz

Podobu metropole chtěli změnit Hitler i komunisté

  9:13
Mnoho plánů architektů a urbanistů zůstalo jen na papíře. Panovníci, politici, architekti i urbanisté po desítky let plánují budoucnost metropole. V průběhu 20. století proběhla třeba řada soutěží na přestavbu a pak na dostavbu Staroměstské radnice. Jako se rozšiřovalo město, rozšiřovala se i jeho radnice. Nejdříve se nelíbil nesourodý komplex domů, poté jeho neogotické východní křídlo. A tak se plánovalo a plánovalo, naposledy o dostavbě mluvil Pavel Bém před volbami v roce 2006. Pouhým torzem je i sousední Pařížská. V původních plánech se měla stát součástí třídy jdoucí od Národního muzea přes Václavské náměstí, Staré Město, Staroměstské náměstí až na Letnou.

Nová koncertní síň, která podle německých architektů měla nahradit Obecní dům. | foto: ArchivMetro.cz

Pražany už také dávno měla vozit čtvrtá trasa metra, a nejen čtvrtá, v plánu socialistických plánovačů byla i trasa další. Psala se sedmdesátá léta a komunističtí inženýři plánovali milionovou metropoli tehdejšího Československa. A na prknech projektantů se zrodila i nová trasa metra D. „Původně měla vést zhruba ve směru dnešní pravobřežní tramvajové trati směrem do Modřan a na ostatní trati se napojit na Palackého náměstí,“ popisuje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Od té doby se trasa změnila a Pražané na ni čekají. Snad bude v roce 2023.

Po déčku mělo přejít na řadu éčko. Okružní linka se objevila koncem 80. let 20. století v plánech Metrostavu na rozvoj pražského metra. Projekt stále žije, naposledy o něm mluvil jako o budoucnosti metropole developer Radim Passer.

Ostatně změnit metropoli nechtěli jen komunisté, ale i nacisté. Za šest let okupace se jim ale město podařilo proměnit jen málo, ale o to více zůstalo po německých architektech plánů. Z města by určitě zmizely některé symboly, třeba secesní Obecní dům, tehdejší centrum českého národního života. Naopak o desetiletí dříve by vznikla podzemní dráha nebo Nuselský most. Postavil se ale jen zlomek. Jediným viditelným dokladem plánů nacistů byl nový tubusu vinohradského tunelu.

Autor: Robert Oppelt, Deník METRO

zpět na článek