iDNES.cz

Noční padesátka na magistrále zvýší emise, tvrdí dopravní expert

  10:36
Nově teď řidiči od Vinohradské po Hlávkův most musejí také ubrat plyn a ze zavedené sedmdesátky zvolnit na padesátku. Přes den zpomalení může pomoci plynulosti dopravy, ale v noci by se rychlost na magistrále měla zvýšit i kvůli ekologii, myslí si dopravní expert.

Pražská magistrála patří mezi nejvytíženější ulice v metropoli. | foto: Robert RambousekMAFRA

Rozměry je to téměř dálniční průtah, na kterém se smí ale jet jen padesátkou. Nově teď řidiči od Vinohradské po Hlávkův most musejí také ubrat plyn a ze zavedené sedmdesátky zvolnit právě na padesátku. Přes den je omezení navzdory nelibosti některých řidičů ospravedlnitelné, protože může pomoci plynulosti dopravy. V noci už ale takový smysl snad s výjimkou malého snížení hluku nemá.

V sedmdesátikilometrové rychlosti totiž mohou mít auta podle dopravního experta nižší spotřebu i emise. „Záleží na tom, jaký máte například zařazený rychlostní stupeň. Ale když jedete tou sedmdesátkou třeba na pětku, tak je pravda, že motor se jen tak převaluje a spotřeba i emise jsou nízké. Některá vozidla jsou ale odstupňovaná na vyšší rychlosti a pak jedou na trojku a emise mají při sedmdesátce vyšší,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Potvrzuje, že přes den může padesátka pomoci ke klidnému, plynulému dopravnímu proudu, ve kterém auta nemusejí zrychlovat ani zpomalovat. Více emisí pak produkují vozidla popojíždějící v kolonách, která neustále zastavují a znovu se rozjíždějí. Expert ale v žádném případě nefandí změnám bez varování. „Jestliže někdo změřil, že snížení rychlosti tam pozitivně ovlivní dopravu, tak budiž. Ale řidiči by měli být upozorněni na to, že je tam změna v dopravním značení,“ uvedl Budský.

Pozdě objevená změna

I když úprava rychlosti upoutala pozornost v posledních dnech, o žádnou překotnou novinku se nejedná. Patřičné pozornosti se jí nedostalo dříve, protože padesátka byla zavedena jen tím, že tam bylo odmontováno dopravní značení předepisující sedmdesátku. Z toho automaticky vyplývá, že se řidiči musejí začít řídit takzvanou obecnou úpravou – a to v obci znamená padesátikilometrovou rychlost.

Budský se domnívá, že v tomto případě bylo namístě, aby zároveň se změnou přišlo výrazné značení informující, že v místě došlo ke změně úpravy. „Myslím, že není dobré dělat takovéto pasti na řidiče a určitě to motoristy vydráždí, mnozí z nich si totiž budou myslet, že změna přišla tímto nenápadným způsobem, aby bylo možné vybírat pokuty,“ dodává expert z Týmu dopravní bezpečnosti.

Kdy omezení začalo, upřesňuje náměstek primátora pro dopravu. „Snížení rychlosti na magistrále není novinkou, úspěšně funguje více než tři měsíce a celou dobu bylo na místě značení rychlosti. Dnes vidíme, že si na zpomalení řidiči zvykli, a nedostali jsme ani jednu stížnost,“ vysvětluje Adam Scheinherr (Praha sobě).

Plynulost provozu

Zpomalení podle něj musí mít vždy nějaký důvod. „Jde o plynulost provozu, a to především o dobu dopravních špiček, dále o snížení hluku a také o bezpečnost dětí a dalších chodců. Chci ale zdůraznit – snížení rychlosti zavádí státní správa, která musí reagovat na stížnosti občanů,“ dodává náměstek.

Praha 2 se ale nedomnívá, že by zavedení padesátky plynulosti dopravy pomohlo. „K tomu nepřispěje. Právě z tohoto důvodů byla od ulice Vinohradská nařízena sedmdesátikilometrová rychlost, aby se ulehčilo problematické ulici Legerova a výjezdu z centra,“ říká starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).

Navíc podle ní v tomto úseku magistrála vede kolem nádraží, které je samo hlučné. „Pokud by se měl snížit hluk, měla se již dávno vyměnit v oblasti Štvanice dlažba za asfalt,“ dodává Černochová.

O podobných změnách rozhoduje Silniční správní úřad. Ten je sice součástí magistrátu, ale podobně jako stavební úřady je součástí státní správy. Silniční správní úřad rozhodl v poslední době také o snížení rychlosti na dalších místech. Na padesátku klesla rychlost v Liberecké ve směru jízdy do ulice V Holešovičkách, tam ale o změně značení informuje tabule.

Rychlost ze sedmdesátky na padesátku také spadla v Modřanské. Tamní radnice rozhodně není proti. „Osobně to podporuji kvůli bezpečnosti i hluku. Navíc ani pro řidiče není příjemné, když se mění značky po sto metrech. To je nejkratší cesta k pokutě,“ vysvětluje místostarostka Prahy 12 Eva Tylová (Piráti).

Popsaná zpomalení nejsou pravděpodobně poslední. Časté je také omezování rychlosti z padesátky na třicítku v blízkosti škol. To už se ale týká vedlejších komunikací, které nemá v kompetenci magistrát, ale městské části. I v tomto případě by dopravní expert Budský dal přednost tomu, aby opatření neplatilo v noci, kdy jsou školy zamčené.

Omezování rychlosti je trend běžnější v západní Evropě a nejen pomocí dopravního značení – omezovače totiž budou mít povinně nainstalované nově prodané automobily v Evropské unii od roku 2022. Zařízení začne při překročení povolené rychlosti automaticky snižovat výkon motoru.

VIDEO: Řidiči na části magistrály mohou jet rychleji, ale ignorují to a brzdí dopravu:

Autor:
zpět na článek