iDNES.cz

Praha 6 vyhlásila dopravní nouzi, trpí pod náporem vozidel

  11:35,  aktualizováno  15. června 9:29
Městská část Praha 6 ve čtvrtek vyhlásila Stav dopravní nouze. Návrh odsouhlasilo 29 z 38 přítomných zastupitelů. Ti vidí hlavní problém v nedokončených okruzích, a to jak tom vnějším, tak vnitřním. Podle zastupitelů je tak Praha 6 nesmyslně tranzitní čtvrtí a vinu za současnou situaci nese pražský magistrát. Ten oponuje, že se problémům věnuje.

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018) | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Nedokončený vnější okruh přivádí auta na Patočkovu, jinou možnost, jak Prahu překonat ze západu na sever, řidiči zkrátka nemají,“ uvedl ve zprávě tiskový mluvčí městské části Ondřej Šrámek.

Fotogalerie

Podle něj nedokončený vnitřní okruh zase způsobuje, že auta v Holešovicích nemají kam odjíždět, proto se přeplněné tunely průběžně zavírají. To pak způsobuje nekončící kolony aut a jejich škodlivé exhalace právě na Patočkově ulici, která se nachází v těsné blízkosti rezidenčního Břevnova.

„Vyzývám pana primátora za všechny obyvatele Prahy 6 - začněte s tím už něco dělat! Rozhýbejte dostavbu okruhu! Tři čtvrtě roku od voleb se nestalo vůbec nic. Držíte kurz? Zatím bohužel pouze kotvíte v přístavu,“ vyjádřil se k situaci statutární místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS).

Městská část proto přijme v rámci dopravní nouze několik opatření. Bude se jednat například o zavedení světelné závory na hlavních přivaděčích, ulicích Karlovarská a Podbabská, které budou upřednostňovat „šestková“ vozidla v takzvaných bus-pruzích.

Praha hledá novou podobu Strahova. Sport chce zachovat, může se i stavět

Podle místostarosty pro dopravu Jiřího Lály (ODS) je nutné začít fungovat jako jakýsi ostrov s omezenou propustností, aby ochránili obyvatele Prahy 6. „Mnoha lidem tím nepochybně znepříjemníme život, jedná se ale o dokončení klíčových a strategických staveb magistrátu, který už musí začít konat,“ dodal Lála.

„Vlivem nečinnosti pražského magistrátu v posledních letech se z Prahy 6 stalo jedno velké parkoviště,“ míní starosta městské části Ondřej Kolář (TOP 09).

„Pevně věřím, že na Magistrátu hlavního města Prahy se konečně pohnou ledy a doprava se nejen v Praze 6 začne zlepšovat,“ uzavírá starosta.

Praha 6 je chybějící propojkou mezi dálnicemi D0, respektive D7, a D8 dennodenně blokovaná na hranici únosnosti, píše ve zprávě městská část. Dostavba Silničního okruhu kolem Prahy se tak pro tuto čtvrť, ale i pro celé území hlavního města, stává existenční otázkou.

Dalším krokem je zahloubení Patočkovy do tunelu už od Vypichu až po křižovatku Malovanka. Tuto možnost ale půjde realizovat až v momentě dokončené severozápadní části okruhu, tedy staveb 518, 519 a 520, uvádí zpráva.

Vyjádření náměstka primátora pro oblast dopravy Adama Scheinherra (Praha sobě):

„Situaci nejen na Praze 6, ale i na dalších místech Prahy, která trápí ucpané silnice, je potřeba řešit a věnuji se jí od svého nástupu. S městskými částmi o tom pravidelně mluvím, protože znají situaci místních z první ruky, a vítám podněty Pražanů, kterých mi chodí velké množství.

Za šest měsíců od svého nástupu se mi podařilo rozhýbat dostavbu Pražského okruhu, zrychlit výkup pozemků a iniciovat aktivnější roli ministerstva, které je pro dostavbu klíčové. U městského okruhu se po letech dohad našich předchůdců podařilo dojít k dohodě mezi magistrátem a Prahou 6 o přesné podobě tunelů. Dál připravujeme železniční spojení na letiště, kde se nám se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) povedlo připravit reálný harmonogram a prosaditelnou variantu tunelu skrz Prahu 6. Schválili jsme projekt tramvajové tratě na Strahov, která také uleví automobilové dopravě, a připravujeme lanovku z Bohnic na Podbabu, která zvýší atraktivitu bezemisní MHD a výrazně zlepší cestování z Prahy 6 na sever. Město také má konečně schválený Plán udržitelné mobility, kde se počítá s prověřením variant zpoplatnění vjezdu do centra, jak to už funguje v mnoha západních zemích. 

Zároveň na Praze 6 pracujeme na stavbě nových záchytných parkovišť, která jsou nepochybně potřeba a já je vnímám jako prioritu. Na ulici Tobrucké u Bořislavky připravujeme rozšíření stávajícího 90místného parkoviště o novou, částečně podzemní část. Bude k tomu potřeba změnit územní plán. V rámci nové železnice, která povede na letiště, se u železniční stanice Dlouhá míle vytvoří ve spolupráci SŽDC a magistrátu jedno z největších P+R parkovišť v Praze s 2 000 místy. SŽDC vybuduje 950 míst a Praha 1 050 parkovacích míst, která Praze 6 uleví. Budujeme také rezidenční parkování. Na křižovatce ulic Drnovská a Vlastina vznikne parkovací dům Dědina, na který má Magistrát s Prahou 6 smlouvu o společném zadání. Momentálně jsme ve fázi přípravy dokumentace pro územní rozhodnutí.“

Seznam opatření, která Praha 6 po Hlavním městu Praze požaduje:

  • Vyvíjet tlak na dokončení Silničního okruhu kolem Prahy
  • Pokračování přípravy Městského okruhu v navazujících částech (Balabenka)
  • Okamžité zahájení přípravy realizace Břevnovské radiály v zahloubené variantě
  • Realizace TT Dědina a Suchdol včetně navazujících P+R a TT Strahov a odbočky Trója - Bohnice - Kobylisy
  • Vyvíjet tlak na modernizaci železniční trati Praha – letiště – Kladno včetně navazující P+R v Praze i Středočeském kraji
  • Prověření možnosti prodloužení metra A Nemocnice Motol – Bílá Hora – Dědina – Dlouhá Míle, příp. letiště s finanční participací státu
  • Realizaci rozšíření Horoměřické včetně napojení na  P+R
  • Řešení návrhu na zavedení emisních zón v Praze, kde celá Praha 6 uvnitř Pražského okruhu bude zahrnuta do nízko-emisní zóny
  • Realizaci zavedení mýta pro vjezd do Prahy pro mimopražská vozidla
  • Realizaci obchvatu Vítězného náměstí (Evropská – Svatovítská, KES)
  • Zadání studie obchvatu Vítězného náměstí (Evropská – Podbaba, KEP)
  • Revitalizaci Vítězného náměstí
  • Zavedení expresních autobusových linek používajících městský okruh s preferencí na vjezdech do tunelu
  • Zavést ZPS na celém území Prahy 6

Svatovítská ulice občas připomíná spíš parkoviště:

Autor:
zpět na článek