iDNES.cz

Smíchovský terminál bude odvážný, autobusy mají stát nad vlakovým nádražím

  18:38
Praha do roku 2023 vybuduje až za miliardu korun nový dopravní uzel na Smíchově. Podle studie Institutu plánování a rozvoje Prahy bude pod jednou střechou nádraží i autobusový terminál. Jeho součástí bude také parkoviště pro tisíc aut.

Na Smíchově vznikne obří dopravní terminál. Na obrázku jedna z možných finálních podob. | foto: IPR Praha

Tisíce lidí denně využívají Smíchov jako přestupní či cílový bod při cestě do práce, jenže přitom narážejí na řadu problémů. Auta nemají kde zaparkovat, neboť v celé oblasti chybí záchytná parkoviště a v ulicích převažují modré zóny vyhrazené rezidentům.

Lidé cestující hromadnou dopravou zase trápí špatné přestupní vazby mezi jednotlivými druhy dopravy. Některé spoje totiž staví na Smíchovském nádraží, jiné až Na Knížecí. Nemluvě o nevzhledném prostředí obou těchto chátrajících stanovišť.

Kromě toho na rozlehlé ploše bývalého nákladového nádraží začne už příští rok vznikat nová čtvrť Smíchov City pro 3 300 nových obyvatel a další lidé sem budou jezdit do kanceláří.

A právě v části tohoto rozvojového území plánuje hlavní město vybudovat obří dopravní terminál, který se stane branou do metropole od jihozápadu. Přípravy má na starosti Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR), který počítá se vznikem po etapách.

„Rozpočet bude v řádu stovek milionů až miliardy korun,“ předpokládá mluvčí IPR Marek Vácha.

Podle studie k chystanému záměru, kterou MF DNES s předstihem získala, má v první fázi vyrůst přímo u frekventované Dobříšské ulice nedaleko tunelu Mrázovka velkokapacitní záchytné parkoviště P+R pro tisíc aut, která míří do Prahy po Městském okruhu. Zároveň zde bude i odjezdové stanoviště pro dálkové autobusy.

Díky tomu se uvolní značná část plochy Na Knížecí, kde se v rámci budování nové čtvrti počítá s reprezentativním náměstím, které propojí starý a nový Smíchov. Parkovací objekt bude zpočátku propojen s odbavovací halou nádraží a stanicí metra jen lávkou, která překlene kolejiště.

I samotné vlakové nádraží by se v příštích letech mělo dočkat proměny. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje projekt opravy a předpokládá, že práce za 250 milionů korun zahájí příští rok a hotovo bude na konci roku 2020.

Autobusy zaparkují nad vlaky

Nejzásadnější ovšem bude finální etapa celého záměru, během níž vznikne jádro dopravního terminálu. Jeho možnou podobu pro IPR vytvořil ateliér A69 – architekti. Vybrali si přitom originální, avšak poměrně složité řešení. Využili prostor nad kolejištěm, kam budou zajíždět městské a příměstské autobusy. To povede k úplnému vyklizení prostor Na Knížecí i před hlavní budovou v Nádražní ulici.

Podle Jaroslava Wertiga, jednoho z autorů studie, tým architektů nepostupoval obvyklým způsobem, kdy by vytvořil návrh a následně jej předložil zainteresovaným stranám. Nejprve přizval na jednání zástupce dopravců, městské části Praha 5, developera Sekyra Group i dopravní inženýry. A společně hledali nejvhodnější možnosti.

„Výsledek nás překvapil. To, co bychom si jako architekti netroufli navrhnout, odvážné řešení přemosťující nástupiště vlakového nádraží autobusovým, vyplynulo jako optimální řešení akceptované všemi stranami,“ vysvětluje Wertig.

Podle něj tak vznikne komplexní terminál pod jednou střechou, kde denně nastoupí, vystoupí nebo přestoupí na 250 tisíc cestujících. Kromě propojení vlaků, tramvají, metra, autobusů i osobní automobilové dopravy plán architektů nabízí i možnost napojení na nedalekou Vltavu a vodní dopravu. Navíc by zde mohl vzniknout i heliport.

Zástupci A69 a IPR svoji studii představí veřejnosti už dnes od 19 hodin v Centru architektury a městského plánování na Praze 2.

Terminál by měl přirozeně navazovat na budoucí zástavbu Smíchov City díky hlavnímu bulváru, který jej propojí s náměstím Na Knížecí na opačném konci nové čtvrti. Chystané bloky domů v bezprostředním okolí by navíc mohly vznikat s dopravním uzlem souběžně. 

„V severní části chceme zahájit výstavbu v druhém čtvrtletí příštího roku. Naopak v jižní zóně u terminálu očekáváme získání stavebního povolení v roce 2022,“ odhaduje výkonný ředitel společnosti Sekyra Group Leoš Anderle.

zpět na článek