iDNES.cz

Byty a park místo silnice, Stuchlík předvedl vizi nového Libeňského mostu

  11:08,  aktualizováno  11:30
Kandidát ANO na pražského primátora Petr Stuchlík navrhl neobvyklé architektonické řešení Libeňského mostu. Společně s dopravou by podle nápadu architekta Jaromíra Pizingera měly být na mostě byty. Most musela metropole letos v lednu zcela uzavřít, protože byl v havarijním stavu.

Most s byty, parkem a dopravou v tunelu. Tak vypadá vize Libeňského mostu, kterou předvedl v pondělí kandidát ANO na pražského primátora Petr Stuchlík  společně s architektem Jaromírem Pizingerem.

„Libeňský most je ukázka aktivismu který lidem nepomáhá, ale zachovává jistý status quo. Tímto návrhem chci otevřít debatu o architektuře, zda Prahu zakonzervovat, nebo rozvíjet,“ řekl Stuchlík.

Podle návrhu architekta Pizingera by dopravní obslužnost zůstala zachovaná. Místo silnice by na povrchu byly byty a doprava by vedla v tunelu.

„Proč se staví mosty jen pro dopravu, proč se na nich nemůže žít. Když sem se dozvěděl, se že má Libeňský most zbourat, chtěl jsem nabídnout alternativu a můj sen, že bych bydlel nad vodou. Proč by se na mostech nedalo také žít,“ sdělil architekt Pizinger s tím, že se nejedná o projekt, ale pouze o vizi.

„Pokud by v této podobě stavba vznikla, tak nebude překážet ve výhledu na pražskou scenérii a na památky. Naopak by se zařadila mezi nové dominanty, jezdili by se na ni dívat turisté. Navíc by se zvýšila hodnota nemovitostí v celé oblasti,“ dodal Stuchlík. Na mostě by podle jeho návrhu stál bytový dům s luxusními byty, jejichž prodej by částečně financoval stavbu mostu. Na povrchu by místo vozovky byla vysázena zeleň.

Praha 8 chce raději rychle opravovat

Starosta Prahy 8, na jejímž území most z větší části stojí, nemá pro novou stavbu příliš nadšení. „Pokud by podobný projekt byl schválen, tak by trvalo nejméně čtyři roky, než se poprvé kopne. Každý den bychom se potom děsili, jestli most do té doby vydrží. Já bych si přál, aby se začalo něco dít hned,“ uvedl Roman Petrus.

Proti se staví i vedení Prahy 7, které by raději obytný most realizovalo na jiném místě.

„Návrh pana Stuchlíka je zajímavý a moderní. Ovšem je to zcela nevhodné řešení pro Libeňský most. Trvalo by to dlouho, stálo by to obrovskou spoustu peněz a navíc by se tím zničila celosvětově unikátní památka. Pojďme most opravit podle návrhu odborníků z Kloknerova ústavu ČVUT a se stavbou, kterou navrhuje pan Stuchlík, se mohou architekti přihlásit do architektonické soutěže na jiný potřebný pražský most,“ sdělil k návrhu současný starosta Prahy 7 a poslanec Jan Čižinský (Praha Sobě), který také kandiduje na primátora. 

Lídr Zelených Ondřej Mirovský by místo megalomanké stavby raději vyřešil nové spojení do Karlína. „Místo toho, aby se soustředili na domluvu se všemi aktéry, jak most co nejcitlivěji opravit, tak vymýšlí megalomanské akce. Především je potřeba vymyslet, jak bude vypadat most do Karlína,“ řekl.

Libeňský most je problémovou pražskou stavbou už několik let. Dlouhodobě se ví, že je ve špatném stavu. A po stejnou dobu se vedou spory, jestli lze most ještě opravit, nebo je tak nenávratně poškozen, že je třeba jej zbourat.

Hlavní město chtělo, na doporučení odborníků z Kloknerova ústavu, už dávno celé soumostí nahradit novou, dokonce širší, stavbou. 

Proti tomu se silně ohradila část odborné a laické veřejnosti. Praha by tím podle nich přišla o hodnotné architektonické dílo. V čele odporu stála iniciativa s názvem Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat.

Ta také vyvolala jednání o tom, jestli by most neměl být prohlášen za kulturní památku. Tím se celá situace ještě zkomplikovala, protože i když most památkou nakonec prohlášen nebyl, nemohlo se na něm po celou dobu jednání prakticky nic dělat.

Autoři: ,
zpět na článek