iDNES.cz

Kolektor u Hlávkova mostu bude dokončen v listopadu

  6:00
Na podzim by měla skončit stavba nového kolektoru u Hlávkova mostu, která usnadní jeho budoucí rekonstrukci. Dříve totiž elektrické vedení, plynovody a vodovody vedly přímo mostem, což bylo potřeba změnit.

Ražba kolektoru u Hlávkova mostu | foto: HochtiefImpuls.cz

Nový kolektor se bude nacházet asi 30 metrů pod Vltavou a spojí oba břehy Vltavy s dalšími sítěmi. Celkem stavba vyjde na více jak půl miliardy korun.

Kolektor bude jedním z nejhlubších v celé Praze s délkou 414 metrů. Nový ražený kolektor je již z velké části vybudován pod Vltavou v hloubce 28 až 38 metrů. Vede paralelně s osou Hlávkova mostu a v budoucnu spojí dva již provozované kolektory na protilehlých březích Vltavy

Samotný Hlávkův most je dlouhodobě ve špatném stavu a přesunutí inženýrských sítí vedených mostem do kolektoru umožní jeho následnou rekonstrukci, řekla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

Stavba nového kolektoru je přitom velice komplikovaná, jelikož vyžaduje neustálý geotechnický monitoring. Pod Vltavou se totiž nacházejí tři geologická souvrství – letenské, vinické a záhořanské. „Ražba probíhala pomocí takzvané Nové rakouské tunelovací metody s využitím dvou rozdílných technologií rozpojování horniny,“ doplnil Radek Kozubík, vedoucí projektového týmu HOCHTIEF CZ a. s.

Kolektor je v současnosti vybavován ocelovými konstrukcemi pro uložení inženýrských sítí a technologickými prvky. Bude se v něm nacházet i kolejová trať a provozní výtah, aby mohl kolektor ihned po dokončení prací sloužit svému účelu.

Stavba kolektoru byla zahájena v září 2016 a s jejím dokončením se počítá v listopadu tohoto roku. Cena stavby byla vyčíslena na 519,91 milionu Kč bez DPH. Přístup do kolektoru umožní čtyři nové šachty o celkové hloubce 131 m. Dvě šachty jsou umístěny na Štvanici, ostatní dvě jsou na nábřeží Ludvíka Svobody a na Holešovickém předmostí. Celá Praha je protkána sítí kolektorů, které v součtu dosahují délky přes 90 kilometrů. V podzemních chodbách jsou uloženy všechny inženýrské sítě, které je zde možné snadno kontrolovat, udržovat a vyměňovat bez zásahu do povrchu ulice.

zpět na článek