iDNES.cz

Městské části v Praze nevybírají pokuty za parkování, nemají software

  18:34
Od začátku roku řeší pokuty za špatné parkování v Praze přímo městské části. Radnice kvůli tomu nabraly nové úředníky a investovaly do vybavení. Od magistrátu ale nedostaly včas software a data, aby mohly pokuty vybírat. Problém mají úřady druhého, třetího, pátého a sedmého obvodu.

(ilustrační snímek) | foto: praha.eu

„V dodávce systému od magistrátu je prodlení. Přestupky tak zatím vyřizovat nemůžeme,“ říká mluvčí Prahy 3 Michaela Luňáčková.

Dodává, že městská část bude přestupky řešit později, nikam nezapadnou ani se nepromlčí. „To, že to teď nefunguje, neznamená, že se přestupky neevidují,“ vysvětluje.

Také v druhé městské části pokuty momentálně nevybírají. Podle tamního odboru informatiky je ale začnou vyřizovat od příštího týdne.

Na radnici Prahy 5 mají za leden a únor nashromážděno 3 914 případů chybného parkování. „Zatím se peníze nevybírají. Jakmile skončí kontrola softwaru, začneme provinilce obesílat,“ uvádí mluvčí obvodu Jakub Večerka.

Mezi radnicemi, které čekají až magistrát dodá software a zajistí fungování systému, je i Praha 7. Také tam se pokuty zatím pouze evidují. S jejich vyřizováním by měli úředníci začít v dubnu. „Nejde ani tak o dodání softwaru, ale spíše o jeho zprovoznění a napojení na patřičná datacentra a registry, což je krok ze strany magistrátu, na který se čeká,“ upřesňuje mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.

Spoléhají se na sebe

Kdo zaparkuje špatně na jedničce, šestce a osmičce, však s žádným zpožděním počítat nemůže. Radnice pokuty vyřizují normálně. V Praze 1 a 6 si však úřady musely pořídit vlastní programy.

Úředníci kontrolují auta, pokutovat ale nemohou

  • V Praze 1 od začátku roku kontrolují parkující auta přímo lidé z úřadu městské části.
  • Radnice si nechala vyvinout aplikaci, která pozná, zda má řidič zaplacené parkování.
  • Pakliže nemá, úředníci na auto přilepí upozornění o provinění. Když je v jedné ulici více neplatičů, zavolají na místo strážníky, sami pokutu udělit nemohou.
  • Radní Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš (ODS) by to ale rád změnil. Podobně jako v New Yorku by tak nebyli potřeba strážníci, kteří by se mohli věnovat i jiným věcem. V Praze 1 jich navíc mnoho chybí. Nejprve ale chce nasbírat data o parkování ve své městské části, kterými by rád poslance přesvědčil o změně zákona.

„Nečekáme na magistrátní software,“ říká radní pro dopravu Prahy 1 Richard Bureš (ODS). „Denně rozesíláme padesát poštovních obálek a osmdesát zpráv do datových schránek,“ dodává. 

Tento týden radnice spustí takzvanou hybridní poštu, která usnadňuje převod elektronických dokumentů do fyzické podoby, včetně odeslání obálky s dopisem na adresu provinilce. Tím se prý urychlí výběr pokut.

„Na přestupkovou agendu máme vlastní software, který je odlišný od toho magistrátního,“ říká mluvčí Prahy 6 Ondřej Šrámek. 

Peníze od řidičů se daří vybírat i Praze 8, potvrdila to mluvčí radnice Marcela Voženílková.

Ostrý provoz na apríla

Šestá a osmá městská část nemají problém s vybíráním pokut i díky tomu, že právě tam Praha zahájila pilotní provoz programu na zpracování přestupků. V současnosti už na obou radnicích běží naplno. 

„Software je v dalších městských částech implementován a testován. Ostrý provoz bude zahájen prvního dubna,“ říká mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. 

Podle něj nelze program zavést naráz. Kvůli rozdílným IT systémům v jednotlivých městských částech se musí ke každé radnici přistupovat individuálně. Magistrát navíc nemohl použít původní řešení. Starý software, dosud užívaný Prahou, je totiž „za hranicí morální a technické životnosti“.

Program se rovněž musí napojit na správu pohledávek nebo registr řidičů. V každém obvodu vyjde spuštění nového softwaru na zhruba dva miliony korun.

Průtahy se zaváděním programu se nelíbí magistrátní opozici. „Je to další věc, kvůli které Praha nefunguje. Parkovací zóny jsou chaotické, magistrát je neprojednal dobře s radnicemi. Není sjednocená metodika, s čímž souvisí zaspání ohledně softwaru,“ tvrdí člen dopravního výboru pražského zastupitelstva Filip Humplík (ODS). Rád by zóny sjednotil v jednu celoměstskou. Pražané by navíc za parkovné neplatili.

Řidiči se v Praze vyhýbají pokutám, značky maskují třeba listím (1. 11. 2017)

7. listopadu 2017

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
zpět na článek