iDNES.cz

Pražské radnice kritizují plán na snížení smogu, MHD zdarma asi nebude

  18:14
Pražský magistrát dokončuje plán dopravních omezení, která by v hlavním městě platila při nejvážnější smogové situaci. Do konce ledna by mohla regulační řád schválit rada města, aby nařízení vešla v platnost začátkem února. Obvodní radnice ale mají k dokumentu řadu připomínek.

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Pokud smogová situace nastane v lichý den, nebudou podle návrhu magistrátu smět do města vjet auta, jejichž poznávací značka končí na liché číslo. V sudé dny se omezení naopak dotkne značek končících sudou číslicí.

Kromě toho mají mít při smogu zakázaný vjezd do města nákladní automobily nad šest tun a všichni řidiči osobních aut musí po dobu stání delšího než jednu minutu vypnout motor s výjimkou čekání před křižovatkou.

Součástí nařízení s největší pravděpodobností nebude dočasné zavedení hromadné dopravy zdarma, o což usilovala Trojkoalice.

„Analýzy tvrdí, že takové opatření nepomůže zlepšit ovzduší, o tom mám ale pochybnosti. Druhý důvod je pak ten, že regulační řád má něco nařizovat a MHD zdarma je jen nabídka,“ říká náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Trojkoalice/Zelení), která je členkou pracovní skupiny pro přípravu regulačního řádu.

Radní by ale podle ní mohli bezplatnou veřejnou dopravu v případě smogové situace zavést operativně. Koaliční partneři z hnutí ANO však dosud byli proti.

Nařízení je prý nepřipravené

V rámci procesu přípravy regulačního řádu se koncem uplynulého roku mohly k záměru vyjadřovat jednotlivé městské části i některé další instituce. Magistrát má nyní povinnost se s jednotlivými připomínkami vypořádat. Zdaleka ne všechny radnice ale s navrhovanou podobou souhlasí.

Kriticky se vyjadřuje zejména Praha 11. „Nařízení je nepřipravené. Není jasně vymezen prostor a je zcela nekoncepční,“ píše radnice v oficiálním stanovisku. Konkrétně pak doporučuje omezit vjezd pouze pro nejméně ekologická osobní a nákladní auta s emisní třídou Euro 0 až Euro 4. Ostatních by se regulace vůbec nedotkla.

Omezení dopravy by se podle návrhu Prahy 11 navíc mělo vztahovat jen na jasně vymezené části města s nejhorší kvalitou ovzduší, nikoliv plošně na celé město. A stejnou připomínku poslala magistrátu také radnice Prahy 17.

Městská část Praha 10 s plánovaným magistrátním opatřením souhlasí, žádá však upřesnění. „Domníváme se, že z textu návrhu nařízení není dostatečně zřejmé, jakým způsobem se bude informovat o ukončení regulace,“ přidává výtku mluvčí Prahy 10 Vít Novák.

Praha 2 a Praha 7 zase postrádají jasná pravidla pro auta s registračními značkami na přání, které vůbec nemusí končit číslicemi, a řidiči by se tak mohli vyhýbat zákazu vjezdu do města v sudé i liché dny.

Druhá uvedená radnice pak chce v případě smogu omezit i lodní dopravu. Vytvoření dostatečné kapacity záchytných parkovišť P+R požaduje zase Praha 6 nebo Praha 4.

Vedení Prahy 5 je přesvědčeno, že při regulaci dopravy by se kontrola měla zaměřit především na auta vjíždějící do města. Naopak vymahatelnost pokut u řidičů vozidel, která se už pohybují uvnitř Prahy, je podle radnice sporná.

MHD zdarma jako alternativa

Přestože zavedení městské hromadné dopravy zdarma se do finálního znění regulačního řádu nedostane, žádá jej Praha 7, Praha 10 i Praha 11.

„Toto opatření se v hlavním městě snažíme prosadit od loňského ledna. Přinejmenším jej lze vnímat jako významný psychologický prvek. Když po řidičích chceme, aby nevyjížděli, měli bychom jim nabídnout nějakou smysluplnou alternativu,“ říká starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha 7 sobě/KDU-ČSL).

Z návrhu nařízení, který magistrát rozeslal radnicím, nakonec vypadl Pražský okruh, na který by tak mohla nákladní doprava i v době zhoršené kvality ovzduší.

Původně také měla omezení platit už při prvotním vyhlášení smogové situace, nakonec však hlavní město regulaci zmírnilo jen na dobu vyhlášení takzvaného stavu regulace, tedy nejhoršího stupně znečištění. 

Při jeho vyhlášení musí omezovat provoz i výrobní podniky v Praze. Dodržování nařízení má kontrolovat policie na většině příjezdových komunikací. Uvnitř města bude kontrol relativně málo.

Aktivisté v Praze protestovali proti smogu (23. 2. 2017)

zpět na článek