iDNES.cz

Středočeské podniky objevují Hedvábnou stezku, umožní rychlejší obchod

  9:44
Zhruba 11 tisíc kilometrů dlouhá cesta mezi Čínou a Evropou zažívá v současné době renesanci. Doprava po ní je totiž levnější než letecká a rychlejší než lodní.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Transport lodí po moři byl dosud nejlevnější, avšak i nejpomalejší. Jejím dlouhodobým problémem jsou přecpaná přístaviště, která firmám neumožňují rychle reagovat na požadavky zákazníků nebo akutní potřeby výroby. Začínají tak zkoušet transport po železnici.

Pilotní testovací projekt dopravy po železnici na trase Hedvábné stezky odstartovala například mladoboleslavská Škoda Auto. „První kontejner byl naložen koncem listopadu v CKD centru v Mladé Boleslavi do kamionu, který jej odvezl na vlakový terminál v Praze-Uhříněvsi. Tam byl přeložen na nákladní vlak, jenž se vydal na cestu dlouhou téměř 11 tisíc kilometrů do čínského města Yiwu,“ sdělila MF DNES mluvčí Škoda Auto Kamila Biddle. 

V poslední fázi bude kontejner přeložen na kamion, který jej přepraví do cílové továrny SAIC-Volkswagen v čínské Šanghaji. V tamější automobilce, kterou má Volkswagen společně s čínskými partnery, se vyrábí například modely Octavia a Fabia pro čínský trh.

Náklad urazí přes jedenáct tisíc kilometrů

Zásilka stráví na cestě celkem 23 dní a urazí 11 421 kilometrů. V opačném směru, tedy z výrobních závodů v Číně do České republiky, využívá Škodovka synergii s mateřským koncernem Volkswagen, a přepravuje tak například komponenty.

Nová Hedvábná stezka po kolejích

  • Čína je nejvýznamnějším obchodním partnerem České republiky ze států mimo Evropskou unii. Mezi nejčastěji dovážené výrobky patří strojírenské produkty, výpočetní technika, telefony, významnou položkou je i spotřební zboží. Právě pro tyto segmenty je vhodná železniční přeprava z Asie do Evropy a opačně jako alternativa k tradičně využívaným přepravám.
  • Renesance nákladních vlaků v rámci obchodu mezi Východem a Západem je založena na prastaré filozofii Hedvábné stezky (starověká a středověká trasa vedoucí z východní Asie přes střední Asii do Středomoří) a pomáhá rozvíjet nový mezinárodní obchod s Čínou prostřednictvím osmi železničních stanic, které trasu obsluhují.
  • Jde o spolehlivé a bezpečné dopravní cesty. Vlaky jezdí obvykle načas a operátoři podávají zprávy o aktuálním stavu zásilky, což umožňuje sledovat její pohyb. 
  • Přeprava po železnici vyplňuje mezeru na trhu pro zboží, které nemusí být na místě rychle. Vyjde však levněji.
  • Po železnici přeprava trvá 14 až 16 dní, lodí zabere 38 až 45 dní a letecky je doručena do tří až šesti dnů.

Automobilka si od Hedvábné stezky slibuje rychlejší a ekologičtější přepravu dílů do Číny za přiměřené ceny. „Doprava po železnici je ekologickým projektem, který oproti námořní dopravě snižuje emise CO2,“ uvedla Kamila Biddle.

Zda bude mladoboleslavská automobilka využívat Hedvábnou stezku pravidelně i do budoucna, je ještě otevřenou otázkou. „Po skončení pilotního projektu přepravy dílů po železnici do Číny jej vyhodnotíme a rozhodneme o dalším postupu,“ dodává mluvčí.

Řada středočeských firem využívá na přepravu zboží do a z Číny externí logistické firmy. Například logistická společnost Dachser, jejíž česká pobočka sídlí v Kladně, posílá zboží hlavně severním koridorem, který vede z Číny přes Rusko, Bělorusko a Polsko. V polských Malaszewiczích jsou kontejnery přeloženy na kamiony a ty je dopraví na místa určení.

Šance i pro menší zásilky

Dachser do země středu pravidelně každý týden vypravuje z Hamburku také sběrný kontejner určený pro menší zásilky od více firem. Ty tak mají možnost posílat s významnou finanční úsporou na východ i kusové zásilky, které se až dosud přepravovaly hlavně letecky. Navíc Dachser Czech Republic do Hamburku provozuje přímou linku sběrné služby.

„Železnice je spolehlivou a bezpečnou formou přepravy, navíc je o polovinu rychlejší než doprava po moři, a přináší tak zákazníkům větší flexibilitu a možnost pružně reagovat na potřeby trhu,“ říká Roman Thurzo, manažer Dachser Czech Republic. „Rychlejší přeprava také zkracuje prodejní cyklus výrobků a snižuje výši vázaného kapitálu,“ dodává Thurzo.

Čína je pro středočeské firmy důležitá. Některé díly si tam podniky nechávají vyrábět za výrazně nižší ceny a zároveň pro ně představuje trh s téměř nekonečným odbytem. Vývozy do Číny dlouhodobě rostou, loni byl zaznamenán meziroční růst o více než šest procent a celkový objem vývozu překročil 44 miliard korun.

Například příbramský výrobce sanitární techniky Ravak již několik let vyrábí u Šanghaje vany a sprchové kouty. Své aktivity má v Číně i slánský výrobce zdravotnických postelí a nábytku Linet. Pro mladoboleslavskou Škodovku je Čína největším trhem a podnik tam plánuje další růst. 

Historicky nejvíce peněz z Číny

Škoda z čínského trhu začíná i stále více profitovat. Z každého auta tam má sice v průměru stále o polovinu méně než v Evropě, jen z licenčních poplatků z továren, které v Číně škodovky vyrábějí, měla firma loni 3,385 miliardy korun. V roce 2016 jí tak z Číny přišlo nejvíc peněz v historii. Automobilka navíc chce během tří let zdvojnásobit své prodeje na tamním trhu. Potenciál vidí hlavně v SUV modelech.

„Otevření stezky by mohlo přinést investice a zakázky na trase. V Rusku a ve středoasijských zemích by se měla zlepšit infrastruktura kolem stezky, což by mohli čeští podnikatelé využít při exportu výrobků právě do těchto oblastí,“ řekla MF DNES analytička společnosti FinLord Eva Mahdalová. 

Celkově podle ní bude zájem spíše o dovoz z Číny, export z Čech poroste pomaleji. Velkým firmám se totiž spíše vyplatí postavit továrnu přímo na místě. „Kapacita současné železniční tratě navíc zatím není tak vysoká, aby bylo možné přesouvat obrovské objemy nákladů,“ dodává Mahdalová.

zpět na článek