iDNES.cz

Nejistota a dusno. Odboráři chtějí zvrátit odchod šéfa dopravního podniku

  16:12
Po nedávném odchodu generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Michala Krause, který ve funkci skončil po šestnácti letech, je podle odborářů ve firmě špatná atmosféra. Oni i část magistrátní opozice si kladou otázku, jestli šéf nebyl pod politickým tlakem.

Po šestnácti letech končí na pozici generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Michal Kraus svůj překvapivý odchod nijak nekomentoval. Odboráři i část opozice na plzeňském magistrátu si kladou otázku, jestli nešlo o výsledek politických tlaků po nástupu nového vedení v čele s Romanem Zarzyckým (ANO) jako předsedou představenstva.

Zarzycký jakékoli politické tlaky odmítl. Opozice upozorňuje na špatnou atmosféru ve vedení podniku a obává se odchodů dalších zaměstnanců.

„Když jsem s generálním ředitelem před třemi týdny mluvil, popisoval svoje vize, představy. Říkal, že chce v podniku zůstat a pak po velmi špatné atmosféře, která se ve společnosti zhoršuje od nového roku, najednou odchází,“ přiblížil člen dozorčí rady Stanislav Šec (KDU-ČSL). Upozornil, že Kraus se velmi výrazně zasadil o to, že v Plzni funguje jeden z nejlepších dopravních podniků v republice.

Jisté je zatím jen to, že část zaměstnanců cítí po odchodu Krause nejistotu. Odborová organizace už proto poslala dopis primátorovi Plzně Martinu Baxovi (ODS), aby rada města rezignaci Michala Krause nepřijímala.

„Od ledna letošního roku po změně statutárních orgánů společnosti je situace uvnitř těchto orgánů poněkud zvláštně nastavena a komunikační i schvalovací procesy jsou značně netradičně pojímány,“ napsali odboráři Baxovi. 

Připomněli, že doprava ve městě je barometrem spokojenosti občanů a ti podle průzkumů cestování v Plzni hodnotí velice pozitivně. „Právě proto stojíme na nejvyšší příčce oproti ostatním dopravním podnikům v republice,“ stojí dále v dopise odborářů.

Na poplach bije i opozice. „Podle informací od zaměstnanců je ve společnosti špatná atmosféra. S ohledem na stanovisko odborů a neformální vyjádření dalších zaměstnanců PMDP vyjadřuje klub KDU-ČSL obavy z odchodu dalších klíčových zaměstnanců,“ upozornili radu města členové zastupitelského klubu KDU-ČSL.

Ten doporučil Radě města Plzně, aby vzhledem k výše uvedeným skutečnostem zajistila ve funkci valné hromady PMDP, že se Michal Kraus bude nadále podílet na strategickém řízení společnosti jako člen představenstva.

Po šestnácti letech končí ve funkci generální ředitel PMDP Michal Kraus

„Když si člověk zkusí dopravní podniky v Itálii, na Slovensku, v Polsku, váží si víc toho, co je v Plzni, protože ani v Praze na tom nejsou tak dobře,“ myslí si Šec. 

Možnost vrátit Krause zpět do hry ale primátor odmítl. „Protože se pozice generálního ředitele vzdal z vlastního rozhodnutí a jeho rezignaci již projednalo představenstvo PMDP, vede společnost zastupující generální ředitel. A jak mě informoval pan předseda představenstva, začal proces výběru nového generálního ředitele,“ uvedl Baxa s tím, že v podobném duchu hodlá odpovědět i odborářům.

Zarzycký uvedl, že vyjádření opozice respektuje, ale nevidí reálné důvody k obavám. „V situaci nevidím žádné riziko, společnost je stabilizovaná, řízená, není zde jediná destabilizace, jediný odchod zaměstnance,“ řekl Zarzycký.

Zkušební jízda elektrobusu v Plzni (1. října 2014) 

1. října 2014

Na otázku, jestli proti Krausovi něco měl, odpověděl, že ne, že mu poděkoval a rezignaci přijal.

„Já jsem respektoval jeho rozhodnutí, odmítám spekulace, že jsem na něj vyvíjel nátlak. Žádný politický ani jiný tlak na něj vyvíjen nebyl,“ sdělil Zarzycký s tím, že pravomoc řízení byla ihned delegována na dopravně-provozního ředitele Jiřího Ptáčka.

„Zahájili jsme kroky k tomu, abychom vybrali nového kandidáta, už mám k dispozici, a nejen já, několik životopisů,“ podotkl Zarzycký.

Výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků ČR Martin Chval uvedl, že plzeňský dopravní podnik je na čelním místě v republice v obnově vozového parku i pokrokovosti.

„Plzeňská karta je jeden z příkladů, příkladné bylo i vyjednávání s odbory, protože v Plzni byl dlouhodobě absolutní klid zbraní. Když jiné odbory stávkovaly, Plzeňáci se do toho nezapojovali,“ uvedl Chval.

Plzeň koupila nové trolejbusy na baterky (21. března 2019) 

21. března 2019

zpět na článek