iDNES.cz

VIDEO: Unikátní stařičká tramvaj se řídí klikou, zvonek je na provázku

  15:10
Plzeňské dopravní podniky rozšířily sbírku historických vozidel. V Praze koupily vyřazenou dvounápravovou tramvaj značky Ringhoffer, která z továrny na Smíchově poprvé vyjela v roce 1929. Čeká ji náročná renovace.

Stejné vozy jezdily v Plzni až do 60. let minulého století. Historickou soupravu dnes před polednem vytáhl před depo v plzeňské čtvrti Slovany tramvaják Jiří Trnka.

Protože sama není schopna jízdy, na zatravněnou část kolejiště ji dovezla jedna ze současných tramvají.

„V Plzni těchto tramvají jezdilo několik. Dvě se kupovaly u výrobce jako nové a pak jsme měli z Prahy ještě několik ojetých strojů, které v Plzni dál sloužily v pravidelném provozu,“ vysvětloval Trnka, když historický vůz zajišťoval proti pohybu.

V Praze dvounápravové tramvaje vozily cestující až do poloviny 70. let minulého století. Tramvajáci si při jízdách pěkně protáhli tělo.

Vozy se totiž řídí ještě pomocí kliky, zvonek se ovládá taháním za provaz a především si tramvaják nemá kam sednout, protože tyto stroje se řídily ještě ve stoje.

Původně červeno-krémové vozidlo s řídicími stanovišti na obou koncích je téměř kompletní. V interiéru chybí část sedaček, několik světel a asi i jedno velké boční okno. Přesto si dopraváci pochvalují, že získat téměř devadesátiletou tramvaj v takovémto stavu je téměř zázrak.

Tato konkrétní po poslední jízdě s cestujícími v Praze sloužila jako služební vůz a v zimě s pluhem odstraňovala sníh z kolejí. Takto jezdila až do poloviny 80. let. Pak ji dopraváci přesunuli do depozitáře jejich muzea.

„Co víme, tak poslední jízdu do vozovny ve Střešovicích zvládla ještě vlastní silou. Doufáme, že motory a další části budou v takovém stavu, že nebude potřeba vyrábět repliky, že díly budou opravitelné. Hlavní motivací pro získání vozu bylo doplnění řady našich funkčních historických vozidel,“ řekl Trnka.

Kus historie v Plzni

Jak dlouho bude renovace trvat a kolik bude stát zatím nikdo nedokáže odhadnout. Dokud se odborníci nepodívají na stav elektromotorů a další výzbroje, nikdo se k tomu nevyjádří.

„My bychom byli samozřejmě rádi, kdyby tramvaj mohla jezdit už příští rok, kdy budeme slavit 120 let dopravního podniku. Jsme ale realisté a je téměř nemožné ji v tak krátkém termínu zrenovovat,“ podotkl Jiří Trnka.

Tramvaj Ringhoffer měli plzeňští dopraváci ve svém depu ještě na začátku tisíciletí, ale prodali ji. Dnes je z ní kavárna na pražském Václavském náměstí.

V současné době mají Plzeňské městské dopravní podniky čtyři pojízdné historické tramvaje včetně nejstaršího vozu Křižík z roku 1899. Ten je  nejstarší v republice, který je schopný jízdy.

Ringhoffer bude pátým do sbírky a měl by v budoucnu přebírat některé z jízd nejstaršího Křižíka.

Autor:
zpět na článek