iDNES.cz

Plzeň chce zpřístupnit turistům průmyslové podniky, třeba Škodovku

  16:42
Plzeň byla, je a bude průmyslovým městem. Těžit by z toho mohl cestovní ruch a nabídnout turistům prohlídky velkých podniků. Po Plzeňském Prazdroji, který do města ročně přiláká na tři čtvrtě milionu návštěvníků, by dalším lákadlem mohla být Škodovka.

Pro turisty může být zajímavá návštěva velkých průmyslových podniků. Snímek je z prohlídky bývalé škodovácké jídelny a haly. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Mým snem je, aby si Plzeň téma industriálního turismu vzala za jednu z priorit v cestovním ruchu,“ říká Tomáš Raboch, který se koncepci rozvoje industriálního turismu na Plzeňsku dlouhodobě věnuje. Také působí jako národní reprezentant ERIHu, což je mezinárodní sdružení subjektů v oblasti industriálního turismu.

„Dělají to i jiné regiony ve světě, které staví na svém průmyslovém odkazu a na industriální téma lákají stovky tisíc a někdy i miliony návštěvníků ročně. Plzeň na to má. Pokud industriální turismus začne město marketingově podporovat, může se rovnat velkým regionům ve světě a v Evropě, příkladem je Porúří v Německu,“ popsal Raboch.

Porúří se nachází ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko na západě Německa.

Fotogalerie

 „V dubnu 1985 byl zastaven provoz vysoké pece Thyssen v Duisburgu-Meiderichu. O čtyři roky později bylo rozhodnuto o přeměně dvousethektarového průmyslového areálu na přírodní park a kulturní centrum. Ve stavbách se změněným účelem, například v takzvané Kraftzentrale, hale o délce 175 metrů a šířce 35 metrů, kde dříve pracovaly stroje, se dnes konají koncerty a další akce. Staré věže využívají návštěvníci k lezení a ve dřívějším plynojemu trénují potápění,“ píše se na webu Goethe.de v článku Umění místo uhlí.

V Porúří kultuře slouží původně výstavní a průmyslová hala Jahrhunderthalle v Bochumi. Dnes je především známá jako hlavní dějiště mezinárodního uměleckého festivalu Rúrské trienále. Plynojem v Oberhausenu byl zase přestavěn na největší výstavní halu v Evropě.

V Česku šli podobným směrem v Ostravě - Dolních Vítkovicích, kde úspěšně funguje společensko-kulturní centrum.

„Dolní Vítkovice, to je velký hráč, je to areál, kde se už nevyrábí a vzniklo z něj společenskokulturní centrum,“ přiblížil Raboch.

V Plzni by si o podobné využití říkala Škodovka. „Pokud by se povedlo v dlouhodobém horizontu třeba pěti let zpřístupnit Škodovku, bylo by to skvělé. Je k tomu ale asi mnohem delší cesta, protože není touha ani zájem části firem nevyužité prostory nějakým způsobem rekultivovat nebo transformovat,“ poznamenal Raboch s tím, že společně s Plzeňským krajem jednání s firmami probíhají.

Podle Rabocha roli Dolních Vítkovic v Plzni plní Plzeňský Prazdroj jako centrum, kde se konají prohlídky a celá řada akcí na nádvoří. Přesto má podle něj Škodovka velký potenciál v podobě například prohlídek provozů.

Třeba Škoda Transportation prohlídky pro určité cílové skupiny už dělá. Raboch připomněl, že se většinou jedná o školy. Podle něj by pro cestovatele byla zajímavá i Škoda Jaderné strojírenství s výrobou reaktorů či výrobce turbín v Doosan Škodě Power.

Díky industriální stezce zůstanou v Plzni turisté déle

„Jsou tu potravinářské závody - Prazdroj, Bohemia Sekt, Stock, je tu strojírenství v podobě Škodovky, muzeum knihtisku vedle strojů tisknoucích současnými metodami ve firmě Nava, menší obory jako těžba kaolinu a výroba dlaždic, jsou tu ale i Borská pole a jiné průmyslové zóny v okolí, ať už v nich vyrábí součástky pro automobily či pro letectví jako ve firmě Zodyac. Myslím, že se prohlídky rozhýbou,“ myslí si Raboch.

„Jde o to pospojovat místa, která už fungují do nějaké industriální stezky, díky které by návštěvníci Plzně mohli ve městě strávit víc dní a mohli navštívit víc míst,“ přeje si Helena Prokopová z městské společnosti Plzeň-Turismus.

Příkladem toho, že industriální prostory přitahují, je bývalá Papírna v Plzni na Slovanech, což je soukromý projekt. Na druhé straně řeky Radbuzy je Depo2015. K návštěvnosti kraje přispívá i plzeňská Techmania.

zpět na článek