iDNES.cz

Jízda přes opravovaný Stod na Plzeňsku je zkouškou trpělivosti řidičů

  9:10
Jízda přes Stod na Plzeňsku prověřuje trpělivost řidičů. Dlouhé kolony se zde kvůli rekonstrukci průtahu městem táhnou především kolem osmé hodiny ráno a odpoledne, kdy končí směny v továrnách. Řidiči osobáků, kteří chtějí odbočit na objízdnou trasu, uvíznou na dlouhou dobu mezi kamiony.

Ředitelství silnic a dálnic opravuje u Stoda asi 300 metrů dlouhý úsek hlavní silnice, na kterém navíc buduje místo klasické křižovatky kruhový objezd.

Stodský starosta Jiří Vlk vypozoroval, že nejdelší kolony se oběma směry od opravovaného úseku táhnou ráno mezi půl osmou a půl devátou a pak odpoledne, když končí směny v továrnách. „Myslím, že nastavení semaforů odpovídá situaci. Ale je jasné, že pro obyvatele je to obtěžující,“ soudí starosta Jiří Vlk.

Podle původních plánů měla veškerá doprava včetně kamionů ve směru od Německa na Plzeň jezdit po objížďce přes Mantov a Chotěšov, v opačném směru přes staveniště.

Jenže hned v první hodině po přesměrování dopravy v Mantově uvízly v křižovatce dva kamiony, byly příliš dlouhé. Vzápětí tak přišlo rozhodnutí, že na objížďku budou odkláněná jen osobní auta a náklaďáky do 12 tun. Těžší auta jezdí opět přes Stod, provoz přes staveniště řídí semafory.

Starosta Chotěšova Luděk Rosenberger navíc požadoval osadit už u Draženova na Domažlicku k hlavní silnici speciální informační tabuli. Chtěl ji pro kamioňáky jedoucí z Německa, aby měli přesné informace, jak dlouho zůstanou stát v koloně, když pojedou přes Stod.

Právě v Draženově se dá z mezinárodní silnice odbočit a po náhradní trase přes Domažlice a Klatovy dojedou také do Plzně. Přitom se úplně vyhnou rozkopané silnici.

Tento nápad ale padl. „Zařízení je technologicky i softwarově velmi náročné a nákladné. Dosud bylo používané při rekonstrukcích nejzatíženějších úseků dálniční sítě, nikoli na dvoupruhových úsecích silnic I. tříd. Tomu odpovídá i cena za přeprogramování, dodávku a servis, která u tohoto zařízení přesahuje dva miliony korun. Za těchto podmínek by jeho nasazení bylo nehospodárné a navíc za situace, kdy provoz je přes staveniště řízený semafory a nevyžaduje průběžné monitorování,“ uvedl pověřený šéf Ředitelství silnic a dálnic v Plzni Zdeněk Kuťák.

Stodský starosta Jiří Vlk doplnil, že silničáři osadili na začátek Stodu ve směru od Německa nové značky, které řidiče dopředu upozorňují, jaká cesta je pro kamiony a kde mají odbočit osobní auta.

„Někteří řidiči osobních aut se zdržují, když odbočení přejedou a pak zbytečně stojí mezi kamiony až k mostu. Ve špičkách bývají pro změnu kolony tak dlouhé, že řidiči stojí dlouhou dobu mezi kamiony, než se vůbec dostanou ke křižovatce, kde mohou odbočit,“ uvedl starosta Vlk.

Chotěšovský starosta jen připomněl, že už před prvním uzavřením silnice ve Stodu varoval, že objížďka pro kamiony přes Mantov nebude fungovat a kamiony tam budou mít velké problémy. Jeho slova se vyplnila.

„Když teď po objížďce nejezdí kamiony, není to už tak tragické. Většinou jezdí osobní auta ve vlnách, přijede jich najednou pět až deset, pak je chvíli klid,“ popsal starosta.

Přímo ve Stodě došlo k dopravní změně. Ve směru od Stříbra je umožněno odbočení jak na Domažlice, tak nově i na Plzeň.

Autor:
zpět na článek