iDNES.cz

Bory, Bolevec, náměstí Emila Škody. Tam by mohla být záchytná parkoviště

  9:12
Na Borech, v Bolevci a na náměstí Emila Škody. To jsou místa, kde by mohla v budoucnu vzniknout záchytná parkoviště pro motoristy přijíždějící do Plzně. Dál do centra by pak pokračovali městskou dopravou.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Podle dopravního experta Správy veřejného statku města Plzně Ondřeje Vohradského jsou v současné době nejreálnější tři záchytná parkoviště typu P+R (zaparkuj a dál jeď hromadnou dopravou).

První zřejmě vznikne za borskou věznicí. Bude součástí přestupního terminálu prodloužené tramvajové trati na Borská pole.

„Záměr je vybudovat takové parkoviště i v Bolevci u konečné tramvaje číslo 1, u nevyužívané autobusové točny. Třetí je plánované v Tylově ulici před areálem Škodovky. Nebude to však typické parkoviště P+R, protože je příliš blízko centru města. I to by mělo mít režim placeného parkování, kde bude jízdenka na městskou dopravu už v ceně parkovného, nebo za výhodnější cenu,“ nastínil možnosti Vohradský.

Výhledově by záchytná parkoviště mohla vzniknout i na Světovaru nedaleko konečné tramvají nebo pod boleveckým hřbitovem.

Nejlidnatější městský obvod - Plzeň 1, loni vybudoval parkoviště poblíž konečné tramvají v Bolevci. Původně mělo přes den sloužit mimoplzeňským k bezplatnému parkování, v noci na něm měli nechávat auta místní.

„Příliš nefunguje podle původního plánu. Není přímo u konečné a je k němu poměrně složitý příjezd,“ řekl starosta Miroslav Brabec z ČSSD.

Lidé z blízkých paneláků si parkoviště pro téměř šedesát vozidel ovšem pochvalují.

„Budeme rozšiřovat příjezdovou komunikaci, v Manětínské ulici tak přibudou parkovací místa. Rádi bychom mírně zvětšili parkoviště u foniatrie, a tím bude možnost rozšíření parkování v obvodě vyčerpaná,“ řekl Brabec.

Na sídlištích budou vznikat asi už jen parkovací nebo garážové domy. „Všechna stání v garážovém domě v Rabštejnské ulici byla prodaná dřív, než se poprvé koplo do země,“ poznamenal starosta.

O parkovacím nebo garážovém domě pro místní uvažuje i centrální městský obvod. Podle starosty Radislava Neubauera z ČSSD může takový dům vzniknout naproti Borskému parku, u Máchovy ulice.

„Na běžném parkovišti uděláte čtyřicet nebo padesát míst, v parkovacím domě by jich mohlo být až 180,“ řekl starosta Neubauer. Nevyloučil, že by v budoucnu oprášili letitý projekt parkovacího domu u nákupního centra Luna.

Nové bezplatné parkoviště pro více než dvě stě automobilů vznikne letos v létě v centru Plzně u autobusového nádraží. Město Plzeň je vybuduje na svých pozemcích, které dosud využívá autobusové nádraží pro odstavení čekajících vozů.

Mimoplzeňští zatím nechávají automobily u nákupních center

„Bude pro bezplatné parkování. Je to podmínka, aby mohlo být zpoplatněné parkování v ulicích mezi Klatovskou třídou a autobusovým nádražím,“ uvedl Radislav Neubauer.

Jediné parkoviště v Plzni, které však jen připomíná systém P+R, je poblíž křižovatky Cvokařské a Rokycanské třídy na Doubravce. Jenže na rozdíl od obvyklého P+R je bezplatné a využívají ho hlavně lidé, kteří z Plzně odjíždějí.

„Využívají ho lidé jezdící autobusy hlavně do Prahy. Je na městských pozemcích. Teď už je jasně patrné, která část parkoviště patří obchodnímu centru. Po jeho znovuotevření je u parkoviště obchodu nově závora, městské parkoviště je mimo závoru,“ vysvětlil starosta Michal Chalupný z ČSSD.

Starostové městských částí se shodli, že mimoplzeňští často nechávají auta u obchodních center. Tam si nakoupí, mnohdy tam auta nechají, a do centra Plzně jednou městskou dopravou.

„Pokud obchodní centra parkování časem zpoplatní, tato auta se přesunou do Plzně. Zejména do ulic poblíž zastávek městské dopravy, kde se neplatí za parkování,“ shodli se starostové.

Autor:
zpět na článek