iDNES.cz

Po zdražení parkování si strážníci v Pardubicích došlápli na neplatiče

  17:02
V Pardubicích mají už měsíc výrazně dražší parkování. Navíc lidé bez trvalého bydliště v prvním obvodě už nedosáhnou na parkovací karty. V ulicích tak stojí více aut bez placení. Ovšem řidiči mají téměř jistotu, že budou brzy odhaleni. Strážníci jsou nyní na pokyn města ještě aktivnější.

Strážníci už kvůli špatnému parkování u hobby marketu rozdali přes dvacet výzev. | foto: Michal Klíma

Nikdo nemůže podezírat náměstka pardubického primátora Petra Kvaše z populismu nebo z laciného sbírání bodů u voličů.

Politik z ODS nejprve na jaře prosadil poměrně výrazné zdražení parkovného ve středu města a nyní se nebojí přiznat, že poslal do ulic strážníky, aby na případné neplatiče lépe dohlédli.

„Požádal jsem vedení městské policie oficiálním e-mailem, aby se strážníci věnovali více kontrolám v ulicích. Je jasné, že těch změn bylo hodně a že řadě lidí může trvat, než je začnou akceptovat,“ uvedl Kvaš, který je sám bývalým ředitelem městské policie v Pardubicích.

Ostatně o pravdivosti jeho slov se každý může přesvědčit prakticky denně v ulicích. Strážníci poctivě kontrolují karty a zaplacené lístky, obsluha dodávky s nepopulárními botičkami se nezastaví.

„Často je to tak, že nás někdo na špatně odstavený vůz upozorní. Sami však chodíme aktivně a kontrolujeme zaparkovaná auta,“ připouští současný šéf strážníků Rostislav Hübl.

Jeho muži byli například hodně vidět poslední květnový čtvrtek, kdy se v aréně konal koncert Pavola Habery. Celkem dost bezradní řidiči, kteří jako obvykle neměli u haly kde zaparkovat, obsadili všechna možná i nemožná místa v širokém okolí haly.

Výsledek? Jen na sídlišti Závodu míru našli nepěkný pozdrav za stěračem desítky šoférů.

„Během velkých akcí v aréně musíme být důslední. Vím, že jsou řidiči v těžké roli, že se místa nehledají dobře, ale my musíme myslet na ty lidi, kteří si na sídlišti zaplatili parkovací karty, ale pak místo pro své auto nenajdou,“ uvedl Rostislav Hübl s tím, že vynalézavost řidičů někdy přesahuje očekávané mantinely.

„Už několikrát se stalo, že si lidé odvalili velké kameny a začali najíždět doslova do Tyršových sadů. Naštěstí tam zatím žádné větší škody nenadělali, ale toto tolerovat nemůžeme. Je mi jasné, že nejsme úplně populární, ale jsou věci, které nelze obejít,“ uvedl ředitel.

Právě parkování při větších akcích v ČSOB Pojišťovna Areně má přitom od září projít velkou změnou. Náměstek Kvaš celkem logicky uvedl, že není správné, aby lidé třeba před hokejem zadarmo parkovali na Sukově třídě nebo Hradecké ulici, když všichni ostatní musí platit.

„Máme vymyšlené dopravní opatření, nejspíš zjednosměrníme Hradeckou ulici. Jako na všech podobných akcích se o parkování aut postará 20 až 25 pořadatelů,“ řekl náměstek s tím, že ještě není nic hotového.

„Bude to hodně sledované a diskutované. Musíme to dobře připravit, proškolit pořadatele a řidiče vše naučit tak, aby si rychle na změny zvykli,“ řekl Kvaš.

V kasárnách parkuje 30 aut denně

Podle něj je nyní na hodnocení nedávno zavedených změn brzy. Zatím je přitom jen zřejmé, že část řidičů své zvyky razantně změnila. Jako příklad může posloužit parkoviště u kotviště parníku Arnošt. „Jsou lokality, kde se dá nově zcela lehce parkovat celý den. Například u Arnošta,“ potvrzuje Hübl.

„Je zajímavé, že tam zmizelo dost aut a nová zatím nepřibývají, i když je to vlastně nejlevnější parkoviště v centru města,“ dodal Kvaš s tím, že chování řidičů se bude měnit pomalu a pozvolně. „Nečekal jsem, že to bude otázka týdnů,“ doplnil.

S tím souvisí i zatím poměrně malá vytíženost nového záchytného parkoviště v bývalých Masarykových kasárnách, kde politici nechávají řidiče parkovat na bývalém „buzerplace“ za pouhých pět korun na den.

„Nyní nám tam denně parkuje 25 až 30 aut. Není to moc, když si uvědomíme, že parkoviště má kapacitu 350 míst. Ale i tady si myslím, že postupně tuto možnost budou objevovat další a další lidé,“ dodal náměstek Petr Kvaš.

zpět na článek