iDNES.cz

Jeden hlas vyšel nejdráž sociální demokraty, nejméně zaplatili Piráti

  10:50
Pokud by se hlasy, které dostaly strany v komunálních volbách v Pardubicích, přepočetly na utracené peníze v kampani, jasně by vyhráli Piráti a komunisté. Za jeden hlas dali pouhou jednu korunu. Naopak ČSSD stál jeden volič více než dvanáct korun.

Hnutí ANO dalo v Pardubicích do volební kampaně vůbec nejvíce peněz a díky největšímu počtu hlasů dostalo největší šanci sestavit koalici a neopustit dosavadní křesla ve vedení města. | foto: Jaroslav Hubený

Od komunálních voleb uplynuly tři týdny a politické strany v Pardubicích už vědí, co je čeká v příštích čtyřech letech.

Politici z hnutí ANO, ODS, Koalice pro Pardubice, Sdružení pro Pardubice a ČSSD se mohou těšit na výhody a peníze, které získají díky tomu, že se budou podílet na správě města.

Naopak Pardubáci, Piráti a komunisté budou zahřívat opoziční lavice, ve kterých je čeká jen únavné kontrolování radních bez nároků na větší odměnu, ze které by šly umořit náklady na předvolební kampaň. Z tohoto pohledu však hlavně dvě posledně jmenované strany nečeká nic dramatického. Pirátská strana i KSČM se totiž mohou pochlubit tím, že je jeden získaný hlas stál vůbec nejméně ze všech stran.

„Máme rozpočet veřejně přístupný na webu a už nyní mohu říct, že neutratíme více než sto tisíc korun,“ řekl před volbami lídr Pirátů Ondřej Karas.

Jelikož jeho strana nakonec získala téměř 110 tisíc hlasů, je patrné, že neutratila za jeden ani celou korunu. To u komunistů to vyšlo zhruba stejně jen s polovičními výdaji i zisky.

Na opačném chvostu statistiky se krčí sociální demokraté. Ti při kampani rozhodně nešetřili, ale konečný výsledek jejich utrácení hrubě neodpovídal. „K dnešnímu dni jsme do kampaně dali necelých 700 tisíc,“ řekl už týden před volbami lídr pardubické ČSSD Jakub Rychtecký, který se v kampani snažil odtrhnout od značky své strany, která v posledních letech netáhne.

Jeden hlas přišel ČSSD na 12 korun

Nakonec byl však rád, že se protlačil alespoň do zastupitelstva, když strana získala necelých 57 tisíc hlasů. Jeden tak vyšel na více než 12 korun, což je jasně nejvíce.

„Myslím, že jen díky Jakubově úspěšné práci na radnici a nasazení v kampani se ČSSD alespoň udržela v zastupitelstvu,“ ocenil práci mladého lídra primátor Martin Charvát z hnutí ANO, který navíc oranžové straně částečně pomohl s placením účtů. Vzal totiž ČSSD do budoucí koalice, ačkoliv její dva hlasy vůbec nepotřebuje.

Na kolik strany vyšel ve volbách jeden hlas

ČSSD: 12,3 Kč (náklady 700 tisíc - 56 770 hlasů)

Pardubáci společně: 6,9 Kč (náklady 600 tisíc - 87 027 hlasů)

Sdružení pro Pardubice: 5,8 Kč (náklady 350 tisíc - 59 756 hlasů)

Hnutí ANO 2011: 5,8 Kč (náklady 1,5 mil. - 258 888 hlasů)

Koalice pro Pardubice: 5,7 Kč (náklady 400 tisíc - 69 755)

ODS: 3,5 Kč (náklady 500 tisíc - 141 752 hlasů)

KSČM: 1 Kč (náklady 50 tisíc - 50 056 hlasů)

Piráti: 90 haléřů (náklady 100 tisíc - 109 056 hlasů)

Zdroj: Finanční náklady na kampaň vycházejí z toho, co redakci MF DNES sdělili lídři stran v seriálu předvolebních rozhovorů. Získané hlasy partají jsou z webu volby.cz.

A právě ANO dalo v Pardubicích do kampaně vůbec nejvíce peněz. „Na kampaň máme 1,5 milionu korun,“ přiznal primátor Charvát, a kdo si vzpomene na podobu předvolebních ulic, nemá důvod mu nevěřit. Babišova partaj měla rozhodně nejviditelnější kampaň.

„To se nedá nic dělat. ANO má oproti dalším téměř neomezené finanční možnosti a to je znát. Navíc je nutné dodat, že nejde jen o kvantitu, ale i o kvalitu. Plakáty i ostatní materiály ANO vypadají dobře,“ hledal důvody jasné výhry hnutí v Pardubicích zastupitel za Pardubáky František Brendl.

Ten ostatně také přiznal, že po minulých volbách v roce 2014, kdy ANO město plakáty téměř pokrylo, i ostatní strany sáhly k větší propagaci. Ovšem ani ta nemusí znamenat úspěch.

Jednu z nejvíce viditelných kampaní, která musela vyjít také na statisíce, měla strana Pardubice pro lidi starosty Svítkova Petra Králíčka. Ta mu sice stačila na výhry ve třech městských obvodech, ale už ne na dobytí magistrátu.

zpět na článek