iDNES.cz

VIDEO: Designéra Sodomku připomněl legendární hotel na kolech Karosa

  9:02
Obdivovat skvělou práci jednoho z nejslavnějších designerů, který navrhoval karoserie pro domácí i renomované zahraniční automobilky, přijely na Sodomkovo Mýto o víkendu stovky fanoušků historických vozidel.

Pořadatelé se letošní dvanáctý ročník rozhodli okořenit nejen nablýskanými veterány, ale také efektními ukázkami ke 100. výročí Československa.

A bylo to všechno jako v roce 1918, kdy končila éra Rakouska-Uherska a ve střední Evropě vznikla řada samostatných nástupnických států včetně Československa.

Úderem půl třetí odpoledne na vysokomýtské náměstí vjel v kočáře za doprovodu dragounů na koních sám rakousko-uherský císař Karel I. v tmavě zelené uniformě 98. pěšího pluku, jehož 4. prapor ve Vysokém Mýtě kdysi sloužil. K návštěvě města zvolil sedmimístný ceremoniální kočár knížat Metternich-Winneburgů z roku 1913.

„Sláva císaři, ať žije Karel, král český,“ ozývalo se celým náměstím, když Karel I. ověnčený státnickými tituly náměstím projížděl.

Poté následovala historická rekonstrukce příjezdu prezidenta T. G. Masaryka, který město navštívil 9. července 1929. Datum to nebylo náhodné. Jak na úvod řekl ředitel zdejšího regionálního muzea Jiří Junek, ve Vysokém Mýtě sídlil mimo jiné 30. pěší pluk.

V roce 1919 se na Slovensku účastnil bojů s maďarskou republikou, kde si zdejší pluk vedl velice dobře a získal díky tomu dobré jméno. Po deseti letech zástupci města, okresu a posádky pozvali k návštěvě města právě Masaryka.

„Přijel jsem rád do města Otakarova, ale také do města statečného. Vaši hodní hoši statečně se bili před deseti lety. Řada z nich položila život na obranu nové republiky,“ odpověděl dvojník Masaryka v elegantním obleku a příznačných brýlích po úvodní řeči tehdejšího starosty Rudolfa Ostadála.

Hotel na kolečkách i galerie karosáckých autobusů

Letošní Sodomkovo Mýto bylo věnováno ještě jedné osmičce. V roce 1928 totiž vyjel ze zdejší karosárny na silnice první autobus. Že na toto významné výročí, které odkazuje na dlouhou tradici výroby autobusů ve Vysokém Mýtě, nezapomněli, svědčila přehlídka známých i méně autobusů značky Karosa.

Největším unikátem, který přitáhl davy lidí, byl hotel na kolech, tedy lůžkový přívěs se 47 lehátky, šatnou a sociálním zařízením za autobusem. Dochoval se jeden jediný kus a je z roku 1968. Dohromady se jich vyrobilo pouze osm.

„Chodí sem lidé, co s ním byli na zájezdu ve Francii i ve Španělsku. Je to taková vzácnost, že s tím jezdíme jen na podobné akce, určitě ne na zájezdy. Zadní řiditelnou nápravu umí seřídit jen dva lidi v republice,“ řekl průvodce po lůžkovém přívěsu s luxusním označením CaravanHotel Karosa LP30 v tyrkysově bílé barvě, který byl v závěsu za dálkovým autobusem Škoda ŠD 11 ve stejné barvě.

„Tímhle jsem se najezdil do učení. To bych ani nespočítal, kolikrát jsem s ním jel. Designově neměly naše autobusy konkurenci,“ nemohl se vynadívat na precizně zrenovovaný autobus Škoda 706 RTO Vlastimil Hejtmánek, který přijel až z jižní Moravy.

Divákům se představily také automobily s karoseriemi Josefa Sodomky, který ze své firmy dokázal udělat karosárnu evropského formátu.

Lidé mohli obdivovat i nejrůznější kreace aerovek, k vidění byl unikátní laminátový spartak z dílen Karosy, špičkově zrenovovaná doktorská Tatra 52 vyrobená v jediném exempláři nebo černá Aero 50 Josefa France, která se umístila na prvním místě v hlasování soutěže elegance.

„Letos k nám přijelo osmnáct automobilů. Je to sice o něco méně než loni, na druhou stranu jsme mohli přivítat nový vůz. Říct, který z nich je nejhezčí, nelze. Automobily karoserie Sodomka jsou všechny vzácné a všechny jsou nádherné,“ řekl předseda Spolku přátel Carrosserie Sodomka Jan Černý.

Mezi vystavenými unikáty byla i tříkolka vyvinutá jako jediná v 60. letech učni Karosy ve Vysokém Mýtě a svým vzhledem připomínala spíš malé letadlo než silniční vozítko.

„Před dvaceti lety jsem ji zachránil před šrotem, v plánu je i renovace, ale zatím nebudu říkat, kdy k ní dojde. Podvozek je stopětasedmdesátky ČZ. Přivezl jsem to jako exponát, protože se úzce váže k Vysokému Mýtu. Ovšem chybí tomu zadní náprava, motor,“ řekl majitel tříkolky.

Diváci se také mohli během bohatého doprovodného programu na vlastní kůži přesvědčit o kvalitě legendárních ručních hasicích stříkaček vysokomýtské firmy Václava Ignáce Stratílka, to když hasiči z Chotěnova u Litomyšle hadice jedné z nich namířili mezi diváky, což mnozí v parném odpoledni uvítali.

Kdo přijel v sobotu do Vysokého Mýta vlakem, měl jedinečnou možnost svézt se z Chocně historickým motorovým vlakem Stříbrný šíp, který byl zhotovený koncem roku 1938 v jediném kuse továrnou ČKD Praha.

Autor:
zpět na článek