iDNES.cz

VIDEO: Pardubický kraj hledá cestu, jak vyhnat kamiony z Lázní Bohdaneč

  11:36
Pardubický kraj chce vyhnat kamiony ze silnice první třídy I/36, která prochází i Lázněmi Bohdaneč. Zvažuje, že ji převezme do své správy. Pak by na ní mohl zakázat vjezd těžkým nákladním vozům. Přesto by musel zkoumat, zda nemá podél silnice budovat protihlukové stěny. A bojí se protestů obyvatel města.

Lázněmi Bohdaneč projede za den šestnáct tisíc aut. To je přibližně stejně velké množství jako v několikanásobně větších Svitavách.

Město si nechalo změřit hladiny hluku v nejvíce zatížených ulicích. „Hygienické limity hluku pro denní i pro noční dobu byly překročeny, což opravdu není překvapující, jen to potvrzuje naši téměř kritickou situaci,“ doplnil místostarosta Vladimír Šebek.

A stejné číslo vyšlo logicky i v nedaleké Rohovládově Bělé, kudy frekventovaná komunikace pokračuje směrem na dálnici do Prahy.

Hejtmanství i ministerstvo dopravy chtějí tuto silnici první třídy přeřadit na „dvojku“. Na ní se potom dají dělat úpravy, které mohou těžká nákladní vozidla odklonit na jinou vyhovující trasu.

Zástupci Pardubického kraje proto jednali na ministerstvu dopravy o dalším postupu v převzetí silnice I/36 do majetku kraje.

Pardubický kraj je připravený silnici převzít, ale s podmínkou, že stát uhradí případné náklady spojené s vypořádáním cizích pozemků pod silnicemi.

„ Převod silnice I/36 na nižší třídu a majetkový převod je možno zahájit okamžitě po podpisu smlouvy o smlouvě budoucí mezi krajem a státem,“ řekl krajský radní pro dopravu Michal Kortyš.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje, která by měla nově o silnici pečovat, má nyní za úkol upřesnit požadavky, které je třeba na této silnici provést kvůli bezpečnosti a zklidnění dopravy.

„Jedná se o technická opatření, jako jsou například vjezdové brány, osvětlení přechodů, svislé a vodorovné dopravní značení a podobně. Tato opatření budou projednávána i se zástupci dotčených obcí,“ řekl Kortyš.

Pokud kraj silnici převezme, měl by znova zkontrolovat, zda intenzita hluku skutečně klesla.

„Je otázka, zda pomůže převod silnice na kraj a snížení tonáže projíždějících vozidel. Protihluková ochrana je nesmírně nákladná a těžko lze předpokládat, že s takovouto zátěží by Pardubický kraj bez dopadové studie dopravní zátěže a bez hlukové studie silnici převzal,“ řekl Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

Doprava v Lázních Bohdaneč

Reportérka MF DNES točila 15 minut projíždějící kamiony.V pondělí v době 8:45 - 9:00 projelo celkem 31 kamionů nebo velkých nákladních aut. Celkem projede městem 16 tisíc aut denně.

Podle něj je jakékoli stavebnětechnické řešení neprojednatelné. „Před domy by tady lidem podél silnice vyrostly vysoké stěny a s tím logicky nebudou souhlasit,“ řekl Němec a připomíná protihlukové stěny v Hradci Králové.

Tam je na jednom místě na nadjezdu silnice I/11 na Šumperk skleněný protihlukový tubus. Nyní bude vše záležet na tom, jak vyjdou obě studie, tedy dopadová a hluková.

Na úrovni ministerstva se hovořilo i možném vybudování obchvatu jediného lázeňského města v kraji. Ten by ale zatížil krajskou pokladnu. Jeho cena by se pohybovala kolem 200 milionů korun.

„To je zhruba polovina sumy, kterou dává kraj ročně do všech svých silnic na modernizaci,“ podotkl šéf silničářů Miroslav Němec.

zpět na článek