iDNES.cz

Kladívka i bagry zatím v klidu. Obava ze zahraničních firem oddálila stavbu D35

  8:28,  aktualizováno  9:01
Plánovaná stavba dálnice D35 nabírá další skluz. Na vině jsou průtahy při výběru stavitele. Neúspěšní uchazeči o zakázku podali proti výsledku výběrového řízení námitky.

Takto vypadá aktuální konec dálnice D35 za křižovatkou v Opatovicích nad Labem. Její pokračování nabírá další skluz. | foto: Martin Švec, MAFRA

Ještě loni na podzim vše nasvědčovalo tomu, že zástupy politiků přijedou poklepat na základní kámen stavby D35 v březnu.

Kladívka však zůstanou v klidu déle. Na začátku stavební sezony se do země nekopne. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stále nemá vítěze, kteří postaví první dva úseky z Opatovic nad Labem k Ostrovu. Nejlepší nabídku přitom chtěli silničáři znát již do konce minulého roku, jenže podpisy pod smlouvami pořád chybí.

„V rámci tendru bylo vydáno rozhodnutí o vyloučení a nejvýhodnější nabídce, proti kterému byly podány námitky,“ uvedlo ŘSD na svém webu.

ŘSD však nemá ve výběru zcela rozhodující slovo, byť je zadavatelem. Vítěze jedné z největších zakázek v kraji určí komise ministerstva dopravy. Jeho příspěvková organizace podrobnosti k vyřazení zájemců sdělovat nechce.

„Vzhledem k tomu, že neskončilo jednání komise jmenované vládou, nebudeme se k průběhu výběrového řízení vyjadřovat,“ uvedl mluvčí zadavatele Jan Studecký.

Nicméně již dříve investor předložil seznam uchazečů, kteří prošli prvním kolem a o miliardové zakázky usilovali ve druhém závěrečném kole.

Tam cenové nabídky klesly výrazně pod počáteční odhad silničářů. Vždyť první úsek z Opatovic do Časů chtělo italsko-turecké sdružení postavit za 62 procent odhadní ceny, tedy zhruba 2,9 miliardy korun. Druhá firma v pořadí, rakouská skupina Porr Bau, předložila nabídku vyšší o přibližně 260 milionů. Na delším úseku z Časů do Ostrova byly rozdíly menší. Zatím není jasné, který z uchazečů se musí ohlížet po jiných zakázkách a jaký byl přesný důvod vyškrtnutí jeho nabídky. Je také reálné, že vyloučených zájemců bylo více.

Výše ceny však byla většinovým kritériem

Mohlo se stát i to, že komise vyloučila nejnižší nabídku. Výše ceny však byla při zadávacích podmínkách většinovým kritériem. Zbytek tvořila záruční doba, která ale byla u uchazečů s nejnižšími nabídkami stejná a činila 120 měsíců. Ministerstvo informace ani po opakované žádosti doposud neposkytlo. Ze hry jsou s největší pravděpodobností neprověřené firmy ze zahraničí, které nemají se stavbou na českém území zkušenosti či jen malé. Připustil to i pardubický poslanec Martin Kolovratník.

„Výběrová komise si u nich není jistá, zda jsou skutečně schopny výstavbu prvních dvou úseků zrealizovat v uvedeném čase i kvalitě a zda mají know-how nebo dostatečnou techniku,“ uvedl Kolovratník na svém webu. Poslanec z hnutí ANO se vedle kvality odvedené práce zároveň obává i možného následného navýšení nákladů.

ŘSD už má se zahraničními stavbaři špatnou zkušenost například ze stavby obchvatu Třince. Na silnici I/11 mezi Oldřichovicemi a Bystřicí portugalská firma opustila staveniště v průběhu prací. „Utíkají před tím, aby dostáli svým závazkům. Vyzkoušeli dát státu nejnižší cenu a pak si mysleli, že si ji nějakým způsobem vynutí v dodatcích a dalších věcech,“ rozčiloval se v roce 2016 tehdejší a zároveň současný ministr dopravy v demisi Dan Ťok.

Nutno dodat, že firma se na stavbu nedlouho poté vrátila a dokončila dílo ve stanoveném termínu. Stejný investor již v minulosti vyřadil italskou firmu z tendru na opravu úseků dálnice D1. Také ona podala značně nízkou nabídku.

Jaké zpoždění začátek stavby D35 kvůli odvolání nabere, nechce ŘSD odhadovat. „Přesný termín zahájení obou staveb je samozřejmě možné stanovit až na základě dokončeného výběrového řízení,“ dodal Studecký.

Podle webu ŘSD se zahájení posunulo o dva měsíce, tedy na květen. Ani to ovšem nemusí být konečné. Dílčí úspěch naopak zaznamenali silničáři v případě výkupů posledních zbývajících pozemků na úseku Časy-Ostrov. Na katastru nemovitostí běží převod tří parcel zemědělce Václava Vinaře, který dlouho odmítal prodat své polnosti. ŘSD s ním zahájilo vyvlastnění, které nyní končí. Vinař měl jeden pozemek na katastru Uherska, u dalších dvou u Dolní Rovně měl poloviční podíl. Ten zbývající získal stát od jeho synů již loni v květnu. Otec se však k prodeji neměl a požadoval upřesnění podmínek stavby. Sporu nepřispěl ani fakt, že na pole rodiny u Dašic vjely stroje, které loni v dubnu přijely připravovat terén pro archeologický výzkum. Hádku musela přijet řešit i policie.

V majetku ŘSD jsou definitivně i tři další pozemky na katastru Dolní Ředice, které jsou nutné k napojení sjezdu z dálnice na silnici I/36. Chybějící podíly jedné z majitelek se silničářům nedařilo získat více než rok. To samé platilo i o posledním podílu na pozemku u Ostrova. Úzký pás pole v místě budoucí mimoúrovňové křižovatky získají silničáři po konci převodu v polovině února.

Autoři:
zpět na článek