iDNES.cz

Krajští radní chtějí zakázat kamionům vjezd do Svitav přes Mikuleč

  8:26
V Pardubickém kraji stoupá počet silnic, na které kamiony nesmějí. Krajští politici nyní oznámili, že budou prosazovat nový zákaz. Pro kamiony, které jezdí po silnici I/35 na trase spojující Mikuleč a Svitavy.

Už dva roky nesmějí řidiči kamionů vjíždět do Svitav ze silnice I/35 přes místní část Lačnov. Před rokem začal platit zákaz vjezdu pro těžké vozy na silnici, která ústí u litomyšlského zámku. A teď krajští politici chtějí překvapivě utáhnout šrouby a nepustit kamiony v obou směrech na silnici spojující Mikuleč a Svitavy. Rozhodující slovo bude mít ale policie.

„Jako vlastník komunikace požadujeme, aby byla chráněna před nadměrnou zátěží tranzitní kamionové dopravy. V úseku od křižovatky se silnicí I/35 u Mikulče až po křižovatku se silnicí I/34 u Svitav je možné vyloučit nákladní tranzitní dopravu na základě ustanovení zákona o pozemních komunikacích,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Řidiče kamionů by tak ve směru od Litomyšle čekala cesta asi o šest kilometrů delší než dosud. „Souhlasím s tím. Dopravě by se odlehčilo. Nevidím důvod, proč by měl tranzit jezdit přes Svitavy,“ uvedl velitel městské policie ve Svitavách Rostislav Bednář.

Kamiony by tímto opatřením z centra Svitav úplně nezmizely. Pokud jejich řidiči pojedou od Litomyšle, pokračovali by po silnici I/35, na křižovatce u Koclířova odbočí na Svitavy a pak se opět objeví na chronicky ucpaném kruhovém objezdu ve středu města, jen z jiné strany.

Iniciativa vzešla od politika, který bydlí u přetížené silnice

Návrh má jedno velké ale. Tím je už dnes nepříjemná křižovatka u Koclířova. Když chtěly Svitavy zakázat úplný vjezd kamionů do místní části Lačnov, uspěly jen v jednom směru kvůli křižovatce, která je podle policie nevyhovující.

Vedení Pardubického kraje slibuje, že to může vyřešit. „Ačkoliv tato křižovatka není v majetku kraje, zadal jsem studii její úpravy a budu jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic a samosprávou o společné investici v tomto problematickém místě. Jsem přesvědčen, že omezení dopravy od Litomyšle a úprava této křižovatky musí proběhnout co nejdříve, ale současně,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS), který zodpovídá za dopravu.

Starostu Svitav Davida Šimka aktivita kraje překvapila a oceňuje ji. „Policie nám kvůli této křižovatce dlouhodobě nechtěla povolit zákaz vjezdu pro kamiony v Lačnově. Pokud bude provedena její úprava, okamžitě přicházíme s návrhem vymýtit kamionovou dopravu z Lačnova,“ uvedl Šimek.

Pardubický kraj tvrdí, že pro zákaz vjezdu kamionů mluví hned několik důvodů. „V současné době kamiony projíždějí obcemi Mikuleč, Kukle, Javorník a celým průtahem městem Svitavy v délce necelých tří kilometrů v zastavěné oblasti. Je zde velmi málo přechodů pro chodce a špatně umístěné zastávky autobusů, které nutí občany tuto komunikaci přecházet,“ uvedl Michal Kortyš.

Kraj navíc argumentuje tím, že tak ochrání před zničením silnici. „V roce 2017 jsme dokončili rekonstrukci části silnice II/366 v ulici Pražská ve Svitavách za téměř 20 milionů korun,“ uvedl hejtman.

Spojnice mezi Mikulčí a Svitavami je jednou z nejzatíženějších silnic II. třídy v rámci kraje. Podle sčítání dopravy z roku 2016 zde v průměru projelo 5 360 vozidel za 24 hodin, z toho nákladních bylo 1 209. S návrhem na zákaz vjezdu kamionů přišel opoziční zastupitel a krajský úředník David Švec (ANO), který žije v Javorníku u Svitav v těsné blízkosti uvedené silnice.

zpět na článek