iDNES.cz

Tolik potřebné obchvaty budou ve stejný čas jako dálnice, slibuje hejtman

  11:44
V Pardubickém kraji se příští rok rozjede stavba dálnice D35 z Opatovic nad Labem až k Vysokému Mýtu. Než stavbaři skončí práci, musí silničáři spolu s krajem vybudovat tři obchvaty, bez nichž by tranzitní doprava ochromila malá města a vesnice.

Jeden z plánovaných klíčových obchvatů v Rokytně a jeho archeologický průzkum. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Zatím se zdá, že přípravy stavby dálnice na Moravu pokročily tak daleko, že nový úsek D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova by skutečně mohl být hotový v roce 2021.

Jenže to automaticky neznamená, že nastane ráj na zemi. Není totiž úplně jisté, zda se státu a Pardubickému kraji podaří včas postavit tři obchvaty, které na dálnici mají navazovat a uchránit města před očekávaným přívalem kamionů.

Zatímco pro sedmadvacet kilometrů dlouhé trase D35 jsou vykoupeny pozemky a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má za sebou výběr dodavatele, související stavby obchvatů Sezemic, Rokytna a Dašic jsou z tohoto pohledu pozadu.

Ještě je na ně nutné vykoupit pozemky, provést archeologický výzkum, získat stavební povolení i vybrat firmu. Například Pardubický kraj má ze státních peněz postavit obchvat Dašic a obchvat Rokytna a Býště.

 „Máme zpracovanou dokumentaci pro územní řízení a požádali jsme o územní rozhodnutí. Mezitím vypořádáváme pozemky. Rádi bychom, když dobře vše půjde, v roce 2019 zahájili realizaci tak, abychom stihli vše společně s ŘSD ve chvíli, kdy se dá do provozu dálnice,“ uvedl vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Ladislav Umbraun.

 „V nových trasách se neočekávají žádné dramatické majetkoprávní problémy. Na přípravě se pracuje. Pokud budu realistický, tak dálnice bude hotová do roku 2022, a to je pět let. Pardubický kraj to musí mít do té doby hotové, to garantuju,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Obchvat Sezemic je klíčový

Ještě důležitější silnici chystá ŘSD. To plánuje nejen napojení D35 přímo na obchvat Holic, ale i podstatně důležitější obchvat Sezemic. Ten kdyby nebyl po otevření dálnice, kamiony z D35 směřující do Pardubic by se valily městem.

„Obě stavby nám přímo navazují na křižovatku za Sezemicemi, a pokud bychom nedokončili tyto související akce, tak bychom museli řešit provizorní napojení této křižovatky,“ uvedl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr letos v říjnu na tiskové konferenci.

I teoretické úvahy o možnosti, že obchvat Sezemic nebude hotový včas, tamní starosta Martin Staněk nechce slyšet. „Odmítám připustit vůbec myšlenku, že by dálnice byla hotová a obchvat Sezemic ne. To je nepředstavitelné. ŘSD nás ujišťuje, že se to stihne. Ale mnohem klidnější bych byl, kdyby na trase byly buldozery a začal archeologický výzkum,“ uvedl Staněk.

Mimo jiné i proto odmítá požadavky petice části obyvatel proti zvolené trase obchvatu. „Ta trasa se plánuje a je známá dvacet pět let. Nemůžeme ji v této chvíli měnit,“ uvedl Staněk.

Pokud se ale všechny stavby stihnou otevřít zároveň, vydělají na tom všichni. Pardubický kraj dokonce slibuje, že obchvat Dašic protáhne tak, že obejde i místní část Zminný.

„Chtěli bychom přeložit i úsek, který prochází lesem, abychom se vyhnuli místní části Dašice Zminný. Pak by silnice z D35 do průmyslové zóny v Pardubicích byla celá v extravilánu a nezatěžovala by svou nákladní dopravou obyvatele těchto částí,“ uvedl Ladislav Umbraun.

zpět na článek