iDNES.cz

Ryanair bude létat třikrát týdně. Ale dotaci mu město ani kraj nedají

  8:20
Letecký dopravce Ryanair bude od října třikrát týdně létat z Pardubic do Londýna, ale očekávanou dotaci od města a kraje nedostane. Shodli se na tom zástupci obou samospráv. Firma EBA provozující letiště si na podporu linky musí vydělat.

Regionální letiště v Brně, Ostravě i v Karlových Varech jsou závislá na tom, že letecké linky dotují peníze daňových poplatníků. Radní Pardubického kraje a města Pardubic se v úterý dohodli, že jejich společná firma EBA provozující letiště se bez této pomoci bude muset obejít. A to i přesto, že při sjednání nové linky společnosti Ryanair se s ní původně počítalo. Pardubický kraj, kterému patří třetina firmy EBA, to ale odmítl.

„Akcionáři nebudou dávat další prostředky do provozu této linky. Říkám to opakovaně, není to trolejbus do Bohdanče,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický z ČSSD. Upozornil, že firma EBA má z minulých let našetřeno 18 milionů korun.

Firma EBA odpustí nízkonákladovce poplatky ve výši 8,3 milionu korun ročně, za to má od ní slíbenou marketingovou podporu. Primátor Pardubic Martin Charvát (ANO) věří, že letiště nebude ztrátové. „Letiště musí žít z Ryanairu jako z vize, ze standardních charterů a z Ruska, kam se začíná opět létat. Pardubické letiště vždy fungovalo bez dotace, proč by to nemohlo být tak dál?“ uvedl primátor.

Pardubické letiště po pádu rublu a odlivu ruských turistů přišlo během pár let o 150 tisíc pasažérů. Loni jich přepravilo jen 31 tisíc.

Dvoutřetinovým vlastníkem firmy EBA je město Pardubice, zbylou část firmy vlastní Pardubický kraj. Na rozvoj letiště mají majitelé - město a kraj - rozdílné názory. Pardubice věří, že letiště má velký potenciál, vedení kraje pravidelně ústy hejtmana varuje před velkými výdaji, které se nemusí vrátit.

Terminál za čtvrt miliardy nebude polotovar

Ani po úterním společném jednání radních města a kraje nejsou všechny problémy vyřešeny, ale minimálně lze říct, že nastalo křehké příměří.

Opticky se zdá, že vedení Pardubického kraje si vymohlo vše, o co stálo. Například personální audit, který má zjistit, zda firma zareagovala na pokles počtu pasažérů.

Spory o poplatky

Radní Pardubic i Pardubického kraje řešili neobvyklý spor o vybírání poplatků na pardubickém letišti. Od dubna loňského roku si společnost EBA, která zajišťuje provoz civilního letiště, nejspíše neoprávněně účtovala poplatky za civilní lety, které pro armádu a NATO zajišťovaly letecké společnosti. „Přestože management EBA tvrdí, že poplatky by měly být dále vyúčtovány, představenstvo odsouhlasilo, že do vyjasnění této záležitosti žádné další poplatky za civilní lety armády účtovány nebudou,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát. Společně s hejtmanem pak chce jednat s velitelem pardubického vojenského letiště. Pro civilní letiště je spolupráce s armádou klíčová, bez její pomoci by se neobešlo.

„Chceme vědět, zda je každý zaměstnanec dostatečně využitý,“ uvedl Netolický.

Město souhlasilo i se změnami ve statutárních orgánech firmy EBA tak, aby se na jejím chodu mohli podílet i krajští politici, kteří podle zákona nemohou sedět v představenstvu firmy.

Pardubice si na druhou stranu z jednání odnášejí také důležité vítězství. Nový terminál za 256 milionů korun, který má být hotový letos, nebude připomínat polotovar. Hejtmanství přes původní odpor podpoří dostavbu druhého patra terminálu letiště, která bude provedena ve dvou etapách.

„Pro mne je rozhodující, že jsme se dohodli na jasných bodech, jak dál projekt letiště podporovat a rozvíjet,“ řekl primátor Martin Charvát.

zpět na článek