iDNES.cz

Olomoucká tramvaj, které v kopci selhaly brzdy, opět vozí cestující

  12:22
Přesně po čtvrt roce vyjela v Olomouci znovu na koleje tramvaj, která koncem srpna sjela po selhání brzd i s několika lidmi neřízeně z kopce mezi zastávkami U Dómu a Žižkovo náměstí. Zhruba rok starý vůz vrátil dopravní podnik do provozu i přesto, že Drážní inspekce ještě neukončila vyšetřování.

Olomoucký dopravní podnik vrátil do provozu tramvaj typu EVO1/o s evidenčním číslem 122 (na snímku zadní vůz), které v srpnu selhaly brzdy a neřízeně sjela pozadu ze zastávky U Dómu na Žižkovo náměstí. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

„Dnešním dnem byla opět uvedena do běžného provozu tramvaj EVO1/o, evidenční číslo 122, u které došlo 25. srpna 2019 k technické závadě, kdy tramvaj začala samovolně couvat,“ oznámil Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) na svém webu a Facebooku.

Tramvaj číslo 122 je zpět

Vozů typu EVO1 má DPMO ve své flotile celkem osm, zbývajících sedm i po nehodě dál jezdilo po Olomouci, ačkoli Drážní inspekce dopravci doporučila, aby je na koleje do konce vyšetřování neposílal. DPMO to však neudělal, posléze se hájil tím, že oficiální doporučení inspekce k omezení provozu tramvají typu EVO1/o neobdržel.

Nyní dopravce ve svém posledním oficiálním prohlášení uvedl, že na všech osmi tramvajích provedl v souvislosti s incidentem se schválením Drážního úřadu potřebné úpravy.

„Došlo ke změnám zapojení záchranné brzdy tak, aby zafungovala za jakékoliv situace. Tímto byl posílen okruh bezpečnosti,“ doplnil dopravce, jenž o srpnové nehodě cestující sám oficiálně informoval až koncem října v reakci na články v MF DNES.

Svědkyně: Řidič se snažil zastavit, ale tramvaj nabírala rychlost

Nové tramvaje typu EVO1 a EVO1/o vyjely do olomouckých ulic během loňského podzimu, jsou nízkopodlažní, klimatizované a s USB zásuvkami pro nabíjení mobilů.

V neděli 25. srpna, kdy dvacetitunový vůz s číslem 122 sjel kolem šesté ráno z kopce až ke křižovatce na Žižkově náměstí, byla s dalším cestujícím uvnitř také Markéta Pospíšilová.

„Na zastávce Žižkovo náměstí bylo vše v pořádku, poté jsme ale přijeli na zastávku U Dómu. Dveře tramvaje se otevřely a zavřely, nikdo nevystoupil ani nenastoupil. Naráz začala tramvaj pomalu couvat. Řidič zřejmě hned reagoval, vůz se zastavil a začal se opravdu hodně třást,“ uvedla před časem pro MF DNES.

Překonat gravitaci se řidič podle ní pokusil přibližně desetkrát, vůz ale pokaždé o kousek couvl, zastavil a začal se silně otřásat.

„Uvnitř se pořád svítilo, ale evidentně bylo něco špatně. Tramvaj nemohla vyjet nahoru dál k náměstí Republiky. Když k tomu došlo naposledy, dala se pak už volně do pohybu a jela pozpátku k Žižkovu náměstí. Nabírala rychlost, i když se řidič celou dobu usilovně snažil vůz zastavit,“ vylíčila Pospíšilová.

Tramvaj neřízeně jedoucí z kopce zachytily kamery městské policie:

Drážní inspekce případ stále vyšetřuje, nehodu jí však DPMO oznámil až 4. září, tedy po více než týdnu. A to i přesto, že podle platné vyhlášky by měl takovou mimořádnou událost nahlásit neprodleně. Mluvčí inspekce Martin Drápal délku vyšetřování již dříve odhadl na několik měsíců. Ze zákona na něj inspektoři mají celý rok.

„Tato mimořádná událost doposud není ze strany Drážní inspekce došetřena, v tuto chvíli je zpracovávána závěrečná zpráva. Dále se inspekce nebude k této věci do jejího došetření a vydání závěrečné zprávy stejně jako v jiných případech vyjadřovat,“ podotkl nyní Drápal.

Na verdikt Drážní inspekce čeká i olomoucký magistrát, na nějž před časem doputoval spis, jenž kvůli vlastnímu vyšetřování případu založila policie. Řeší se v něm, zda se řidič tramvaje při její technické závadě nedopustil přestupku.

„V této věci není rozhodnuto, nejprve ji musí posoudit Drážní inspekce. Na základě výsledku jejího šetření bude magistrát postupovat dál,“ uvedla mluvčí města Radka Štědrá s tím, že dopravní podnik město s předstihem informoval, že tramvaj číslo 122 vrací po nehodě do provozu.

„Platný průkaz způsobilosti tohoto vozidla k provozu vydal Drážní úřad, jemuž tato kompetence přísluší,“ uzavřela Štědrá.

zpět na článek