iDNES.cz

Olomouc chce kamionům zavřít zkratku a rychle jedoucí auta brzdit semaforem

  15:56
Stále víc řidičů nákladních aut nelegálně využívá Olomouc jako odpočinkové parkoviště, navíc se cestou přes vytížený vnitřní obchvat města vyhýbají mýtným branám. Radnici se to nelíbí a chce minimálně těžké kamiony vykázat zpátky na dálnici.

Olomoucká radnice chce zabránit těžkým kamionům vyhýbat se mýtným branám průjezdem přes město. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Jedním z kroků, které mají Olomouci pomoci od záplavy kamionů, je zákaz vjezdu pro auta nad dvanáct tun na frekventovanou Velkomoravskou a také Brněnskou ulici.

„Někteří řidiči, a platí to zejména o těch zahraničních, se vyhýbají dvěma mýtným branám tak, že si zkracují cestu a projíždějí městem přes tyto ulice. Tomu chceme zabránit, a podobně jako na Foerstrově ulici sem zakázat vjezd,“ uvedl olomoucký primátor Miroslav Žbánek.

K namontování zákazových značek pro tranzitní nákladní dopravu ovšem město potřebuje souhlas ministerstva dopravy, nyní s ním vyjednává.

Další trasy, na nichž se kamiony vyhýbají mýtu, vedou přes okrajové části Olomouce, jako jsou například Nedvězí a Topolany. Radnice už na jaře informovala, že tady vsází na častější policejní kontroly.

Policisté zkontrolovali téměř dvě stě kamionů

Kromě vytíženého vnitřního obchvatu města chce Olomouc nákladní auta vytlačit také z míst, ze kterých si šoféři navzdory předpisům udělali odpočinková parkoviště pro ze zákona povinné přestávky. A to navzdory tomu, že v Olomouci platí pro kamiony od desáté hodiny večer do šesti hodin ráno zákaz stání.

„Na několika místech ve městě se objevily nelegální odstavné plochy, kde bylo možné potkat desítky kamionů, nejčastěji se zahraničními registračními značkami,“ podotkl tiskový mluvčí olomoucké radnice Michal Folta.

Už v květnu a v červnu sem proto vyrazili policisté i strážníci. Hned při první kontrole narazili na čtrnácti různých místech na bezmála sedmdesát nákladních aut, nejvíc jich stálo na Bělidlech. A to mezi železnicí a Divišovou ulicí, další parkovala přímo za tamním nákupním centrem. Řada nákladních aut pak stává v okolí pracoviště celní správy ve Sladkovského ulici.

„Kamiony ze zahraniční sem musí zajíždět k celní kontrole, kapacita tamního parkoviště je však jen patnáct vozů, zatímco celní správa jich denně obslouží až padesát,“ popsal již dříve Folta.

Dohromady pak strážci zákona zkontrolovali už téměř dvě stě odstavených kamionů. Posléze jich výrazně ubylo, podle města až o sedmdesát procent.

Rychle jedoucí řidiče má na průtahu zklidnit noční semafor

Pravidla ovšem neporušují jen kamiony. V samotné Velkomoravské ulici se Olomouc potýká také s tím, že tu řidiči často překračují povolenou rychlost. Radnice tu proto spustí takzvaný noční režim celočervené křižovatky.

„Semafory při něm reagují na přijíždějící vozidlo a jeho rychlost. Pokud řidič jede správnou rychlostí, červená se přepne na zelenou. Ovšem pokud rychlost překračuje, semafor jej červenou donutí zastavit. Tento systém už funguje na největší křižovatce v Hodolanech,“ popsal Folta.

Řada Olomoučanů si pak na radnici stěžuje na řidiče, kteří nedodržují rychlost ve frekventované Přerovské ulici. Měření ukázalo, že ji tu poruší až deset tisíc řidičů týdně.

„Obvykle jde o překročení rychlosti o deset až dvacet kilometrů za hodinu, rekordní hazardér tady ovšem projížděl rychlostí 147 kilometrů v hodině,“ upřesnil mluvčí.

Olomouc sem proto postaví stacionární radary a počítá s vybíráním pokut, peníze pak podle primátora použije výhradně na další zvýšení bezpečnosti na silnicích.

„Nejde nám o šikanování běžných řidičů, ale o trest pro ty, kdo opravdu naprosto ignorují povolenou a bezpečnou rychlost,“ podotkl Žbánek.

zpět na článek