iDNES.cz

Estakádu v Prostějově čeká velká oprava a po letech ztiší hluk aut stěna

  12:04
Na další velkou opravu se budou muset připravit zřejmě ještě letos řidiči projíždějící Prostějovem. Na řadu přijde tamní známá estakáda, která je součástí dálnice D46. Ta mimo jiné po mnoha letech dostane protihlukovou stěnu, která má ulehčit lidem žijícím poblíž vytížené dopravní tepny. Ti po ní volají už delší dobu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

„Jako občana sídliště Svornosti by mě zajímalo, jestli vedení města a hygienické stanice zná hlukovou zátěž dotýkající se sídliště a jestli je tato zátěž v souladu s platnými hygienickými předpisy? Sídliště je trvale zatěžováno hlukem z dálnice D46,“ postěžoval si nedávno jeden ze místních obyvatel Miloš Páťal.

Argumentoval, že například na obchvatu Olomouce u Nemilan je prosklená protihluková stěna, a nejbližší obydlí jsou přitom více než 350 metrů daleko, zatímco u estakády je to jen asi 200 metrů.

Mluvčí radnice Jana Gáborová nyní v reakci uvedla, že silničáři chystají opravu estakády, jejíž součástí bude i stavba protihlukové stěny.

„Podle sdělení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se již v polovině loňského roku zadalo zpracování projektové dokumentace protihlukové stěny podél estakády. Ta bude součástí rozsáhlé opravy D46 a jejího průtahu Prostějovem. Práce by měly být zahájeny již letos,“ řekla.

Oprava estakády bude rozložena minimálně na dva roky

Estakádu budou silničáři opravovat po etapách, nyní připravují výběrové řízení. Práce by chtěli zahájit koncem roku. Nejdříve dojde na jeden most a poté na druhý.

„Provoz bude převeden vždy na neopravovanou část přes středové dělicí pásy,“ nastínil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Dělníci vymění povrch vozovky včetně izolace, estakáda dostane nové římsy s bezpečnostním zařízením a přibudou nové protihlukové stěny, které budou částečně průhledné.

„Dále bude sanována nosná konstrukce a pilíře s novými ložisky a odvodněním. Oprava bude rozložena minimálně na dva roky, přičemž některé práce mohou probíhat i v zimním období,“ vysvětlil mluvčí silničářů.

Estakáda Haná s délkou téměř 800 metrů je třináctá nejdelší v zemi. Generální opravy se dočká přesně třicet let po otevření – budovala se v letech 1985 až 1989. Nosná konstrukce je z lamel, vzhledem k měnícímu se složení půdy se stavbaři museli vyrovnávat s problémy při zakládání pilot. Mimořádnou pozornost věnovali izolaci a použili speciální jugoslávské izolační pásy. Stavba tehdy přišla na 172 milionů korun.

Návrh opozice město zamítlo. Ale stavbu nakonec podpořilo

Kvůli protihlukové stěně se před časem střetla místní opozice s vedením města.

„Na konci minulého roku jsem se dotazoval na magistrátu, zda bude estakáda při rekonstrukci osazena také protihlukovou stěnou. Bylo mi řečeno, že o této variantě město s ŘSD nejednalo,“ popsal opoziční zastupitel Petr Ošťádal.

Letos v lednu proto na jednání zastupitelstva navrhl usnesení, které by městskou radu pověřilo jednáním s ŘSD právě o protihlukové stěně.

„Samozřejmě návrh nebyl přijat, jak už to u opozičních návrhů bývá,“ odtušil Ošťádal. Pro byla pouze opozice, koaliční zastupitelé se zdrželi hlasování nebo vůbec nehlasovali.

Náměstkyně primátora Alena Rašková odpovědná za dopravu tehdy prohlásila, že o protihlukových opatřeních s ŘSD jedná opakovaně s tím, že již prosadila například položení tichého asfaltu nebo opravu protihlukové stěny u sídliště Šárka. Řekla však, že protihluková stěna na estakádě není možná kvůli nedostatečné nosnosti mostní konstrukce.

Nakonec ovšem i vedení města stavbu bariéry přece jen podpořilo. Protihluková stěna bude po obou stranách estakády s výškou až tři metry. Do protihlukových opatření u sídliště Šárka nicméně ŘSD investovalo už v roce 2016.

„Stávající stěna se navyšuje o dva metry. Vyměňují se výplně v celém úseku v délce 430 metrů. Dojde tak ke zlepšení technického stavu a ke zlepšení zvukově izolačních charakteristik. S ohledem na navýšení stěny se zmenší hluková zátěž pro tamní obytné domy,“ uvedl tehdy mluvčí státního podniku Studecký. Náklady byly 16,5 milionu korun.

zpět na článek