iDNES.cz

Firmu pokutovanou za kartel využívá ČSSD i muzeum, o práci pro kraj přišla

  12:36
Čilý byznys napojený na místní politiky provozuje v Olomouckém kraji agentura RPSC ideas, kterou úřady nedávno potrestaly za kartelové praktiky při tendru. Měla zakázky od Olomouckého kraje i jeho organizací a vedla osobní kampaně pro šéfa regionální ČSSD.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

RPSC ideas, která se zabývá dotačním managementem a marketingovými službami, získala od kraje mimo jiné v roce 2016 zakázku na zpracovávání žádostí a administraci projektů při zadávání veřejných zakázek u krajských příspěvkových organizací.

Za kraj uzavřel příkazní smlouvu tehdejší hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD). Smlouva končila v půlce loňského roku, nakonec ji však vedení kraje protáhlo až do prosince. Celkově si firma přišla na 685 tisíc korun.

Letos kraj na stejnou práci vypsal výběrové řízení znovu a přihlásila se pouze RPSC ideas. Zakázku vyhrála, následně však hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) výběrové řízení zrušil. Důvod, proč to udělal, uvést odmítl. Podle kuloárních informací to však bylo proto, že agenturu RPSC považuje za „problematickou“. A stejně tak jejího jednatele Romana Štěpánka.

O aktivity agentury se před časem zajímal mimo jiné Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Na konci dubna pak oznámil, že čtyřem firmám udělil pokutu v celkové výši téměř 1,9 milionu korun za kartelovou dohodu. Jednou z nich byla právě i RPSC ideas.

Potrestané firmy podle ÚOHS v roce 2010 koordinovaly účast a nabídky ve výběrových řízeních pro veřejnou zakázku, kterou vypsalo město Přerov na poradenské služby.

„Cílem protisoutěžního jednání bylo, aby nejvýhodnější nabídku podala společnost RPSC ideas. Společnost Eunice consulting přitom měla působit jako subdodavatel vítěze a vlastní nabídku nepodala. Zbylé společnosti pak měly podat méně výhodné nabídky,“ popsal mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Tím, že jednaly ve vzájemné shodě, porušily podle úřadu zákon. Proti rozhodnutí mohou firmy podat rozklad.

MF DNES oslovila jednatele agentury RPSC Štěpánka se žádostí o rozhovor, ten si však pouze vyžádal e-mailem otázky. K závěrům úřadu se do pravomocného rozhodnutí vyjadřovat nechce.

Pro ČSSD agentura zajišťovala osobní PR, poradenství či web

Zatímco pro Oklešťka jsou Štěpánek a jeho agentura „problematičtí“, hejtmanův první náměstek Jiří Zemánek a šéf krajské ČSSD jejich služeb aktivně využívá. RPSC na svém webu uvádí, že pro Zemánka zpracovává „osobní PR, politická poradenství, správu webu a sociálních sítí.“

Zemánek spolupráci se Štěpánkem potvrdil. „Dělal kampaň do Poslanecké sněmovny. Pro mě dělal taktéž kampaň do krajských voleb a spravuje mi sociální sítě,“ řekl.

Štěpánek na dotaz, co vše pro Zemánka zajišťoval, reagoval stručně: „Zde odkazuji na veřejně dostupné zdroje.“

V nich lze v současné době dohledat spolupráci RPSC a ČSSD v kampani do evropských voleb, kde pro jedenáctku kandidátky Romana Váňu z Olomouce přeprogramovávali web.

Muzeum dělalo při výběrovém řízení dvě kola, vítěz zůstal stejný

RPSC má nicméně stále blízko i k hejtmanství. Nejnověji třeba získala zakázku v jedné z krajských příspěvkových organizací – Vlastivědném muzeu v Olomouci.

Vlastivědné muzeum je už řadu let teritoriem ČSSD. Ředitel Břetislav Holásek má k sociální demokracii dlouhodobě blízko, dříve dělal i poradce bývalému premiérovi Bohuslavu Sobotkovi. V současnosti muzeum připravuje projekt na digitalizaci sbírek. Celkově počítá s rozpočtem 66 milionů, přičemž většinu pošle Evropská unie.

MF DNES už dříve zjistila, že dokumentaci na přípravu projektu pomáhal chystat další vlivný sociální demokrat a donedávna olomoucký radní Miroslav Petřík, jenž se do veřejného povědomí zapsal loňským dočasným zmizením. Holásek již dříve uvedl, že Petřík na projektu pracoval bez nároku na honorář.

V dubnu muzeum podepsalo milionovou smlouvu s RPSC ideas. Agentura vyhrála tendr a má celou zakázku administrovat.

„Za nás to výběrové řízení dělá firma. V prvním kole se přihlásila pouze RPSC. Ačkoli to po právní stránce bylo v pořádku, tak jelikož jde o evropské peníze, rozhodl jsem se, že tendr zrušíme a vypíšeme druhé kolo,“ popsal Holásek s tím, že podruhé se přihlásilo firem více. Vítězem byla nicméně opět RPSC.

„Rozhodující byla cena,“ uvedl šéf muzea. Nabídka RPSC byla zhruba o dvě stě tisíc levnější než v pořadí druhé firmy.

Pracujeme pro všechny, říká firma. Jiné strany to ale nepotvrdily

Že by získávání zakázek na kraji či v jeho organizacích souviselo s tím, že RPSC pracuje pro ČSSD, všichni oslovení vylučují.

„Náš vztah je profesní. Pan Štěpánek je profík na sítě,“ tvrdí Zemánek.

„Vím, že pro ČSSD něco dělá, já ale s panem Štěpánkem nespolupracuji. Vím, že má blízko k politikům,“ říká nicméně Holásek.

„Pracujeme po celé republice bez ohledu na politický dres či smýšlení klientů. Vzhledem k tomu, že jsme vázáni obchodním tajemstvím, tak vás odkazuji na transparentní účty politických stran a hnutí, případně účty kandidátů,“ uvedl Štěpánek.

MF DNES prošla transparentní účty velkých stran i oslovila jejich mluvčí, zmínku o RPSC však u jiné partaje než ČSSD v posledních letech nenašla.

Autor:
zpět na článek