iDNES.cz

Za tragický pád dívky z vlaku dostaly vlakvedoucí i průvodčí podmínky

  11:18,  aktualizováno  12:49
Podmíněné tresty padly u olomouckého okresního soudu, jenž se zabýval tragédií, při níž se před dvěma lety jedoucímu vlaku otevřely dveře, vypadla z nich dvouletá dívka a smrtelně se zranila. Obžalobě čelila vlakvedoucí Jarmila Soukupová a průvodčí Jana Stejskalová, hrozilo jim až šest let vězení.

Soudce obě ženy uznal vinnými z usmrcení z nedbalosti, padly dva tresty v délce 18 měsíců podmíněně se zkušební dobou dva roky. 

„Jako zaměstnankyně Českých drah se před výpravou vlaku ze stanice v Olomouci v rozporu s předpisy nepřesvědčily o řádném uzavření dveří vagonu. Umožnily tak odjezd s dveřmi, které nebyly řádně uzavřeny, ovšem jevily se tak,“ odůvodnil verdikt soudce Petr Bednář.

Porada soudního senátu před jeho vynesením trvala téměř hodinu. Obě ženy podle soudu porušily důležitou povinnost vyplývající z jejich zaměstnání. Dveře se tak kvůli tomu po zrychlení vlaku otevřely a dívenka z nich vypadla.

„Z kamerového záznamu vyplývá, že když poslední cestující nastupoval, obžalované byly v očním kontaktu a podle názoru soudu ho tak i viděly, nijak ale nereagovaly,“ upozornil soudce.

Soud: Z místa, kde stály, nemohly ověřit, zda jsou dveře zavřené

Podle předpisů přitom měly povinnost jít se přesvědčit alespoň pohledem, zda jsou dveře skutečně zavřené. To ale neudělaly. 

„Jedna či druhá tam mohly doběhnout, podívat se a zjistit podle pozice kliky, že dveře nejsou správně zavřené. Z místa kde stály to ale vidět nemohly a proto porušily předpisy. Nešlo tedy o nevědomost, ale nedbalost,“ dodal Bednář.

Státní zástupce Jaroslav Rašendorfer vyjádřil s rozsudkem spokojenost. „Soud v zásadě rozhodl podle našeho návrhu, trest mám za přiměřený. Lhůtu jsem si ponechal spíše z procesní opatrnosti,“ uvedl žalobce.

Od začátku byl přesvědčen, že obě ženy porušily předpisy Českých drah. Dopoledne pro ně před verdiktem při závěrečných návrzích žádal podmíněný trest v dolní třetině sazby.

Je však téměř jisté, že odsouzené ženy se proti verdiktu odvolají. Jejich obhájci totiž požadovali zproštění obžaloby. 

„O dalším postupu se poradím s klientkou, předpokládám, že se bude chtít odvolat. Za sebe mohu říci, že s rozsudkem ani tím, jak byl odůvodněn, spokojena nejsem,“ řekla Jarmila Pospíšilová, obhájkyně průvodčí Jany Stejskalové. 

Ta ještě před vynesením rozsudku žádala stejně jako obhájce druhé obžalované nové provedení vyšetřovacího pokusu, to ale soud zamítl.

Svůj díl zodpovědnosti mají v případu i České dráhy

Samotný rozsudek si vlakvedoucí a průvodčí nevyslechly, před vyhlášením požádaly o pokračování jednání bez své přítomnosti a od soudu odešly. Za usmrcení z nedbalosti jim hrozilo až šest let vězení.

Soudce zmínil, že odpovědnost má i dopravce, který vypravuje vlaky, v nichž se podobná událost může stát. Policisté už dříve uvedli, že v současnosti by ve stejné situaci obvinili i dopravce (více čtete zde), v době, kdy se tragédie stala, to ale zákon ještě neumožňoval. 

Dráhy už se loni s rodinou mimosoudně vyrovnaly a ve veřejné omluvě přijaly odpovědnost (podrobnosti zde).

Matka zemřelé dívenky mluvila se soudcem přes telekonferenci

Soudní jednání zahájila ve středu ráno výpověď poslední svědkyně, matky zemřelého dítěte. Stejně jako v případě dřívějšího výslechu otce žena mluvila přes telekonferenci a s vyloučením veřejnosti. 

Z jednací místnosti poté dvě zaměstnankyně Českých drah vyšly očividně rozrušené a byla vyhlášena krátká přestávka, situace uvnitř místnosti byla podle informací iDNES.cz velmi emotivní.

Tragédie se stala 24. července 2016 odpoledne v rychlíku Galán, jenž vyjížděl z olomouckého hlavního nádraží. Na poslední chvíli do něj nastoupil ještě jeden cestující. Obě ženy podle obžaloby nesly odpovědnost za to, že po něm dveře zkontrolovaly pouze na dálku pohledem (podrobnosti o dění před tragédií čtěte zde). Přehlédly tak, že nejsou správně zavřené.

Kvůli tomu dveře mechanismus zabraňující otevření za jízdy neuzamkl, a poté co vlak vyjel na volnou trať a zrychlil na 111 kilometrů v hodině, nápor vzduchu dveře otevřel. 

A to právě ve chvíli, kdy u nich stála dvouletá dívka, jejíž matka se v ten moment věnovala na blízké toaletě druhé dceři. Šlo o třetí vagon soupravy, v němž byl služební oddíl a pět kupé pro matky s dětmi.

Podívejte se, jak to vypadalo při zásahu na místě tragédie:

24. července 2016

Špatně zavřené dveře se za jízdy otevřou, potvrdil pokus policie

Součástí několikaměsíčního vyšetřování, které policisté dokončili rok po tragédii, byl kromě několika znaleckých posudků i vyšetřovací pokus, který opakoval jízdu vagonu s nedovřenými dveřmi. 

Ten potvrdil, že se dané dveře při špatném zavření, kvůli kterému je následně systém bránící otevření za jízdy nemůže zablokovat, opravdu po dosažení kritické rychlosti otevřou.

Jak vypadalo podle vyšetřovatelů otevření dveří vlaku, kterými dítě vypadlo:

23. února 2017

Autoři: ,
zpět na článek