iDNES.cz

VIDEO: Přestavba mostu přináší části Olomouce i boj o parkovací místa

  18:20
V centru Olomouce byla parkovací místa vždy velmi cenný artikl, v okolí Komenského ulice jde však nyní jejich hodnota rapidně nahoru. Plochy pro odstavení aut totiž mizí kvůli zahájení stavby další etapy protipovodňových opatření, jejíž součástí je i přestavba mostu.

Most, po kterém denně projede na 15 tisíc aut, musí dělníci kvůli rozšíření koryta Moravy zbourat a poté postaví nový. Stavba trvající 15 měsíců oficiálně začala minulý týden a řidiči i místní si tak musí zvykat na první částečné objížďky. V uzavřených ulicích v okolí mostu navíc nebude možné ani zaparkovat a omezení bude v následujících měsících přibývat.

Proměna koryta a mostu

„Podstatné je, že stavba, rozdělená do šesti částí, nezatíží hned od začátku celou oblast. Dopravní omezení a s nimi i úbytek parkovacích míst budou navazovat na postupný konkrétní průběh prací,“ uvedl mluvčí olomoucké radnice Michal Folta.

„V prvních dvou podetapách, jež potrvají do 20. května, budou uzavřeny pouze části ulic Blahoslavova, Sokolovská, Na Letné, kapitána Nálepky a Gorazdova náměstí,“ shrnul.

Do té doby bude pro auta otevřený i samotný most. Pak od Bristolu zmizí, stejně jako podstatná část parkovacích míst. Desítky náhradních jsou už připraveny a radnice jedná o dalších.

Kam s nimi? Radnice hledá azyl pro auta

Jedna z dohod se týká například Masarykovy třídy. „Po obou stranách ulice bude možné po celou dobu stavby parkovat vždy od sedmi hodin večer do sedmi ráno. Důležité je, aby tu řidiči nenechávali auta i mimo tento interval. Pokud by kvůli tomu nastaly komplikace s plynulostí dopravy na Masarykově třídě, budou policisté trvat na zrušení této výhody,“ upozorňuje Folta.

Přehled uzavírek v okolí mostu v olomoucké Komenského ulici do 20. května.
Přehled uzavírek v okolí mostu v olomoucké Komenského ulici v hlavní fázi...

Přehled uzavírek v okolí mostu v olomoucké Komenského ulici. Pro zvětšení klikněte.

Dalších zhruba třicet aut mohou lidé odstavit Na Letné, brzy se tu zřejmě uvolní i jiná místa. Dvě desítky vozů se pak vlezou na nově zpevněnou plochu u podjezdu v Pasteurově ulici, patnáct jich může stát v Charkovské.

„Po zjednosměrnění dopravy lze v ulici kapitána Nálepky parkovat po obou stranách silnice, čímž přibylo asi třicet míst. Dalších deset vzniklo zpevněním nevyužité plochy v ulici Na Bystřičce. Rýsuje se i možnost parkování na jedné straně ulice Nábřeží, ovšem výhradně pro lidi s trvalým bydlištěm v této ulici,“ podotýká Folta.

Objížďka během uzavírky mostu

Zlomem bude pro řidiče 21. květen, kdy se uzavře most u Bristolu. Objížďka povede ulicemi Divišova, Hodolanská, Tovární, Velkomoravská a Albertova. Ve směru od Uničova, Štěpánova či Chomoutova pak po Lazecké a Na Střelnici k okružní křižovatce s ulicí Dobrovského. Na vnitřní obchvat najedou i nákladní auta – při jízdě od Šternberka zatočí do ulic Divišova, Hodolanská, Tovární a právě na Velkomoravskou. Posloužit jim v obou směrech může i Brněnská a D35.

Na dobré cestě je podle něj i vyjednávání města o uvolnění vnitrobloku nedaleké zemědělské školy. Odstavit auta tu však budou moci pouze rezidenti z ulic, kterých se omezení dotknou nejvýrazněji.

Od začátku července budou moci lidé nechat auta i v těsném sousedství mostu – v uzavřené části Komenského ulice, v tu dobu bude spojnice břehů nedostupná i pro autobusy MHD.

„Půjde o část ulice mezi křižovatkou u Bristolu a mostem přes Mlýnský potok. Šířka tamní silnice to umožňuje. Díky tomu, že bude zaslepená, tam mohou být kolmá stání,“ doplňuje Martin Luňáček z odboru koncepce a rozvoje na magistrátu.

Dělníci při stavbě za téměř 730 milionů korun rozšíří u centra města pravý břeh o 11 až 12 metrů a levý o 3 až 4 metry. Kapacita koryta Moravy se zvýší na úroveň průtoku 650 metrů krychlových za sekundu. Mosty v ulicích Masarykova a Komenského nahradí nové. Mezi nimi podél řeky vzniknou náplavky – ta u pravého břehu bude vydlážděná a přístupná pro veřejnost.

Objížďka kvůli uzavřenému mostu (červeně) povede nakonec přes vnitřní obchvat Olomouce.

Objížďka kvůli uzavřenému mostu (červeně) povede nakonec přes vnitřní obchvat Olomouce.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

zpět na článek