Dopravní policisté vyjížděli loni v Olomouckém kraji poprvé k více než pěti tisícovkám nehod. Nejčastější příčinou, a to ve více než polovině případů, byl nesprávný způsob jízdy.
„Počet nehod postupně každý rok stoupá, protože i nadále mezi lidmi přibývá aut a stále se zvyšuje hustota provozu. Do statistik se navíc promítají i menší nehody, které by lidé ani oznamovat nemuseli,“ komentoval krajský šéf dopravní policie Dušan Věženský.
Loňský rok byl ovšem i tak výrazně příznivější z hlediska počtu mrtvých než rok 2016, zemřelo 24 lidí, což je meziročně o 16 méně.
„Bylo to čtrnáct řidičů, dva spolujezdci, pět cyklistů a tři chodci, kteří na sobě neměli reflexní prvky. Nejčastějšími příčinami tragických nehod bylo přejetí do protisměru a nepřiměřená rychlost,“ dodal Věženský.
Nejvíce lidí a to deset zahynulo na Šumpersku, naopak sousední Jesenicko zůstává už třetím rokem bez tragické nehody. Nejhorším měsícem byl červen. Kromě toho statistiky ukázaly, že meziročně o třetinu ubylo těžce zraněných, bylo jich 109. Počet lehce zraněných zůstal téměř stejný a zastavil se na čísle 1 524.
Osvědčil se dohled z autobusu
V Olomouckém kraji loni policisté provedli 34 velkých a 92 menších kontrolních akcí. Při těch se mimo jiné zaměřili na chování motoristů na železničních přejezdech.
„Ukázalo se, že řidiči někdy nerespektují dokonce ani už spouštějící se závory a snaží se na poslední chvíli projet. Je to velký nešvar. Meziročně se počet těchto přestupků zvýšil ze 31 na 119. Proto se na tento problém soustředíme i letos,“ uvedl Věženský.
Kromě toho podle něj policisté chtějí zopakovat i skrytý dohled z neoznačeného autobusu, při kterém nachytali řadu řidičů nevěnujících se plně řízení.
„Akce, která je původně nápadem kolegů z Královéhradeckého kraje, byla velmi úspěšná. Nejčastějším přestupkem byla manipulace s telefonem za jízdy, bylo tam třeba ale i sledování televize či čtení novin,“ popsal šéf dopravní policie.
Někteří řidiči kamionů manipulují s tachografem
Osvědčil se podle něj i specializovaný Kamion tým zřízený v roce 2016. „Je to jedna z našich nejlepších skupin, v terénu je prakticky denně. Zaměřuje se hlavně na kontrolu přestávek, ale také na technický stav nákladních vozů a dodržování povolené hmotnosti. Bohužel někteří řidiči se snaží manipulovat s tachografem nebo jedou na kartu jiného řidiče, takže pak sedí za volantem třeba dvanáct hodin v kuse a ohrožují ostatní,“ vysvětlil Věženský.
Celkem loni policisté v kraji řešili 33 313 přestupků a na pokutách vybrali 14,2 milionu korun. Ve více než čtrnácti tisících případů motoristé překročili povolenou rychlost, za to padly pokuty v celkové výši 6,3 milionu korun.
Policie z civilního autobusu sledovala řidiče kamionů (29.11. 2017)
29. listopadu 2017 |