iDNES.cz

Přerov vyhrál spor s bývalým městským autobusovým dopravcem o dva miliony

  18:26
Vítězstvím přerovského magistrátu skončil vleklý soudní spor s Dopravní a logistickou společností o doplatek 2,2 milionu korun za provoz městské autobusové dopravy. Tu firma provozovala necelé dva roky, v únoru 2016 však zadlužená společnost přišla o několik autobusů a město jí poté vypovědělo smlouvu.
Přerovská radnice na náměstí T. G. Masaryka.

Přerovská radnice (na snímku její budova) vyhrála spor s bývalým městským autobusovým dopravcem, který požadoval doplacení více než dvou milionů korun. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

„Olomoucký krajský soud vynesl konečný verdikt v této věci, kterým zamítl odvolání Dopravní a logistické společnosti,“ uvedla právnička přerovského magistrátu Jana Hrubá.

Ke krajskému soudu se firma odvolala poté, co její nárok opakovaně zamítl i přerovský okresní soud. První verdikt v kauze přitom padl už na podzim 2015 (psali jsme zde), konečné rozhodnutí ale přišlo až nyní.

„Potvrdili jsme rozsudek okresního soudu, který zamítl žalobu dopravce na zaplacení doplatku za určité období. A to proto, že v jiném řízení byla již otázka ceny dopravního výkonu za první období trvání smlouvy pravomocně vyřešena,“ potvrdil pro ČTK soudce olomouckého krajského soudu Michal Renda.

Redakce iDNES.cz se pokusila kontaktovat zástupce Dopravní a logistické společnosti, její internetové stránky už ale neexistují a veřejné dostupné telefonní číslo je zrušené.

Po kritice příliš nízké ceny hrozila stávka a přišla insolvence

Firmu pro desetiletý kontrakt vybralo v březnu 2014 tehdejší vedení přerovského magistrátu. Předpokládaná hodnota zakázky byla 250 milionů korun bez DPH, vítěz tendru ale slíbil zajištění provozu městských autobusů za 137 milionů. Současné vedení města, které bylo tehdy v opozici, proto tehdy upozorňovalo, že cena je podhodnocená.

V únoru 2015 se pak až na poslední chvíli podařilo odvrátit stávku řidičů městských autobusů (podrobnosti zde) a v březnu firma podala na město žalobu, v níž si nárokovala doplacení kompenzace za poskytnutí veřejné služby. Podle jejího výkladu smlouvy totiž měla nárok na více peněz za kilometr, než kolik jí město platilo. Magistrát to však odmítal.

„V případě, že by město vyplácelo dopravci kompenzaci podle jím uváděné ceny za kilometr, došlo by k výraznému přeplacení nabídkové ceny,“ uvedla vedoucí odboru evidenčních správních služeb Jitka Kočicová.

Situace se vyhrotila na začátku roku 2016, kdy se Dopravní a logistická společnost dostala do insolvence a protože neplatila za pronájem autobusů, nájemci si postupně osm z nich vzali zpět. Kvůli tomu musela být zrušena až polovina spojů (více čtěte zde). Firma tehdy v prohlášení na internetových stránkách uvedla, že je ve špatné finanční situaci právě kvůli sporu s městem o interpretaci smlouvy.

Autor:
zpět na článek