iDNES.cz

Za tragickou srážku dvou ultralightů mohlo nedodržení bezpečného odstupu

  18:16
Let v příliš malé výšce a především nedodržení bezpečného odstupu byly podle závěrů vyšetřovatelů hlavními důvody loňské nehody, při které se u obce Dlouhá Loučka na Olomoucku ve vzduchu srazila dvě ultralehká letadla. Při následném dopadu na zem utrpěl pilot jednoho z nich smrtelná zranění.

Ultralehký letoun Roko Aero NG4, který se v srpnu 2016 srazil ve vzduchu na Olomoucku s dalším strojem. Pilot na následky zranění utrpěných při dopadu na zem na místě zemřel. | foto: ZZS Olomouckého kraje

„Příčinná souvislost je za prvé dána nedodržením dostatečné vzdálenosti vůči druhému letadlu a přiblížení do takové blízkosti, která měla za následek náraz do výše letícího letounu. Za druhé ztrátou kontroly nad oběma letouny v malé výšce nad zemí,“ uvádí závěrečná zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚOZPLN).

Letadla se srazila 27. srpna loňského roku krátce před sedmnáctou hodinou. Havárii ohlásil pilot třetího letounu, který letěl společně s nimi. Přivolaní lékaři záchranné služby už nemohli pomoci pětašedesátiletému pilotovi jednoho ze strojů, z druhého hasiči vyprostili dva vážně zraněné muže ve věku 60 a 68 let.

„U obou pacientů došlo k poraněním oblasti páteře,“ popsal tehdy mluvčí krajské záchranky Zdeněk Hošák (o nehodě jsme psali zde).

Zpráva vyšetřovatelů uvádí, že trojice letadel se účastnila leteckého dne na letišti v Olomouci. Piloti se domluvili, že po skončení programu zaletí nad Plinkout, místní část Dlouhé Loučky, kde měl známý jednoho z nich soukromou oslavu.

Nad vsí stroje EV-97 R Eurostar a Roko Aero NG4 skutečně přeletěly, provedly otočku a další přelet. Poté se ale obě letadla dostala příliš blízko, když se druhý zmíněný stroj zleva zespodu příliš přiblížil prvnímu a při nárazu jeho kabinu zasáhly listy vrtule.

Pilot na poslední chvíli ubral plyn, ale bylo už pozdě

„Dostupné důkazy prokazují, že pilot NG4 manévroval v malé výšce nad zemí způsobem, kterým se vůči EV-97 dostal do takové blízkosti a polohy, ve které s velkou mírou pravděpodobnosti nedokázal účinně reagovat tak, aby zabránil nárazu zespodu do EV-97. Ani jeden z pilotů v EV-97 pravděpodobně nemohl včas zpozorovat, že NG4 se k nim přibližoval tak, že hrozilo nebezpečí střetu a zabránit tomu,“ shrnují vyšetřovatelé.

Ze zprávy dále vyplývá, že si pilot NG4, který měl na ultralightech nalétáno více než tisíc hodin, uvědomil hrozící srážku a pokusil na poslední chvíli situaci řešit ubráním plynu. Bylo ale už příliš pozdě.

„Na základě důkazů, které má komise k dispozici, se nepodařilo určit, proč zkušený pilot NG4 pokračoval po trajektorii směřující do bezprostřední blízkosti EV-97 a nereagoval účinně tak, aby se vyhnul hrozícímu střetu. Ze záznamu pouze vyplynulo, že přesunul páku ovládání plynu z polohy cca 98 procent na 24 procent,“ zní popis vteřin před srážkou.

Výsledky pitvy podle zprávy neukázaly nic, co by naznačovalo, že nehodu způsobil nějaký zdravotní problém pilota. Nebyl ani pod vlivem alkoholu či drog.

Na použití záchranných padáků letěla letadla příliš nízko

Poškozená letadla se poté dostala do rotace a začala padat k zemi. Posádky na to zareagovaly aktivací záchranných padáků, doplatily ale na let v příliš nízké výšce.

Podle leteckých předpisů nesměly v dané oblasti letět níže než 150 metrů nad zemí, v okamžiku srážky ale stroje podle záznamu palubních přístrojů letěly sotva v poloviční výšce. Tím se dostaly na hranici bezpečné výšky pro použití záchranných padáků.

Padák EV-97 se sice otevřel, ale už se nestihl před dopadem na zem řádně naplnit vzduchem. Navíc při vystřelení rakety se přetrhl upevňovací popruh k zadní části pilotní kabiny, zřejmě o ostrou hranu. Letoun tak zůstal zavěšen jen na dvou předních závěsech.

Také v případě druhého letadla se vytažený padák nestihl včas naplnit vzduchem, aby mohl alespoň částečně zredukovat sílu nárazu do země. Ten způsobil pilotovi mnohonásobná poranění orgánů, na jejichž následky krátce poté zemřel.

Autor:
zpět na článek