Jako kdyby se ocitli o více než osmdesát let v minulosti. A často se pracovníci Českomoravské železniční opravny (ČMŽO) nestačí divit, jak šikovní naši předci byli. Už devět měsíců v hale v Hranicích na Přerovsku renovují motorový vůz Slovenská strela, který je od roku 1936 pýchou Tatry Kopřivnice i tuzemských železnic.
„Fortel výrobců Slovenské strely byl obdivuhodný, často jen žasneme. Mnoho věcí už ani neumíme a přemýšlíme, jak různé nástrahy někdejší výroby vyřešit,“ neskrývá úctu Roman Staněk, vedoucí montáží a renovací ČMŽO.
Současně upozorňuje, že nyní scházejí i některé stroje, které unikátní vlak pomáhaly zhotovit. I proto se na renovaci, která má celkově přijít na 35 milionů korun, podílí už devět firem po celé republice.
Železniční vůz se stal národní kulturní památkou
|
„Podvozky se řeší v naší firemní centrále v Přerově, motory dávají dohromady v Kopřivnici-Lubině, jedinečný elektromechanický systém pohonu konstruktéra Josefa Sousedíka mají na starosti ve Vsetíně a mnoho jiných odborníků se stará o čalounění a další obory,“ přibližuje Staněk rozdělení úkolů.
Višňová červená? Ano, ale jaká?
Opravu Slovenské strely, která je od roku 2010 národní kulturní památkou, bedlivě sledují památkáři. A každý postup v renovaci podléhá jejich schválení. Například včera odborníci rozhodovali, jakou barvu obnovený vlak dostane.
Tmavočervený nátěr, který Slovenská strela měla poslední desítky let, to však nebude.
„To byl třetí až čtvrtý nátěr, my se vracíme do roku 1936, kdy byla Strela uvedená do provozu,“ vysvětluje Jiří Střecha, odborný garant historických kolejových vozidel.
Protože dobové záznamy a fotografie jsou jen černobílé, řídí se specialisté jen někdejším popisem, který vlaku přisuzuje višňově červený autolak. „Máme na výběr dva mírně odlišné odstíny: první z tatrováckého vzorníku barev z roku 1935 a další podle dobové československé státní normy,“ poznamenal Střecha s tím, že nakonec dostala přednost normovaná barva.
Střecha vozu získá leskle zlatý nátěr a podvozky budou vyvedeny v šedé barvě.
Renovace železniční památky začala loni v září a měla by skončit v srpnu 2020. „Práce pokračují podle plánu, problémy řešíme průběžně,“ pochvaluje si Střecha.
Dochovala se technická dokumentace
Restaurátoři vlak odstrojili, například demontovali všechno vnitřní zařízení. Skelet pak z venkovní strany kompletně opískovali, tedy očistili až k ocelovému povrchu.
„Díky tomu se ukázala prorezlá místa. Začalo vyvařování nosníků a venkovní karoserie. Následovat bude vnitřní pískování a základní nátěr. Pokračovat budeme s montáží některých prvků,“ nastiňuje Staněk harmonogram renovace.
Přestože byla skříň vozu silně poškozena korozí, většinově se Strela dochovala v poměrně zachovalém stavu. Navíc je k dispozici i takřka celá dobová technická dokumentace, což opravy usnadňuje.
Rychlovlakovou soupravu Tatran zatrhli komunisté
Pak se železniční unikát vrátí do Kopřivnice, zdobit by měl prostranství před novým technickým muzeem v hale bývalé slévárny na okraji areálu Tatry. Vlak však bude provozuschopný, což se využije při mimořádných jízdách.
Jak Slovenská strela vypadala před třemi roky
3. července 2016 |
„Slovenská strela patří mezi tuzemské technické skvosty. V provozu bohužel byla vinou války a nástupu komunistů jen pár let,“ popisuje Střecha a vzpomenul, že Strela měla mít následovníka v soupravě rychlovlaku Tatran s vyhlídkou na prostředním vozu.
„Byla to pecka. Jenže na začátku 50. let se rozhodlo, že v rámci socialistických států bude železniční motorové vozy vyrábět pouze Maďarsko. Přípravy tak byly zastaveny,“ doplňuje železniční historik.