iDNES.cz

Města mají plné ulice vraků, likvidaci aut komplikují předpisy

  9:20
Stovky odstavených aut hyzdí ulice měst Moravskoslezského kraje. Jen Ostrava-Jih jich loni napočítala 235. K nepojízdným autům, která i roky zabírají parkovací místa, se nikdo nehlásí. Jejich likvidace je zatím velmi obtížná, ministerstvo dopravy proto chystá změny.

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Například Ostrava-Jih měla od ledna do konce října 147 odstavených vozidel, z nichž se podařilo zatím odstranit 69.

„Takže nás tíží ještě 78 vozů. Loni jsme řešili 235 problematických aut,“ podotkla mluvčí obvodu Gabriela Gödelová.

Ve Frýdku-Místku eviduje městská policie okolo třiceti takových vozů, nicméně těch, které dlouhodobě stojí na parkovištích a jsou ve špatném stavu, bude podle vedoucího oddělení pro hlídkovou službu Henryka Heczka zhruba dvakrát tolik. Města přiznávají, že mají problém. 

Před deseti lety zahájil Frýdek-Místek blokové čištění komunikací s cílem odstranit z parkovišť nepojízdná nebo zcela vybrakovaná auta. 

„Dařilo se nám to. Časem ale likvidaci vraků a autovraků svázaly právní předpisy. Už není možné vozidlo, které stojí delší dobu na jednom místě, nemá SPZ ani třeba pneumatiky, jen tak odtáhnout a zlikvidovat. Podle zákona nemusí jít o vrak,“ vysvětlila mluvčí frýdeckomísteckého magistrátu Jana Matějíková. 

Legislativa počítá i s tím, že vlastník vozu může být dlouhodobě v nemocnici nebo ve výkonu trestu. Strážníci takový vůz jen označí štítkem a dají podnět vlastníkovi komunikace.

Co je to vlastně vrak?

Podle vedoucího odboru dopravy frýdecko-místeckého magistrátu Miroslava Hronovského za vrak uznávají úředníci pouze auto, kterému třeba chybí motor, větší část karoserie nebo je vyhořelé.

„Pokud si nejsme jisti, přizveme k posouzení znalce. Může se totiž stát, že se za čas ozve majitel a bude tvrdit, že si šetřil na opravy a že jsme mu způsobili škodu. Jsme opatrní,“ sdělil Hronovský.

Pokud vozidlo naplní znaky vraku, musí jej vlastník z komunikace do dvou měsíců odstranit. Když to neudělá, postará se o odtah a likvidaci město. Náklady ve výši asi dvou tisíc korun následně vymáhá po majiteli.

„Auta již nemůžeme odtahovat ani v rámci dopoledního blokového čištění ulic. V té době nesmí stát v lokalitě žádné auto. Když přesto zůstane v zóně zaparkované, přemístíme ho na již vyčištěnou plochu. Řidič však zaplatí náklady spojené s přemístěním ve výši 900 korun a pokutu za přestupek,“ dodala Matějíková.

Úřadům by mohla dát páky ministerská změna

Podle mluvčí ostravského magistrátu Andrey Vojkovské se drtivá většina vraků nachází na místních komunikacích třetí a případně i čtvrté třídy, které jsou ve správě městských obvodů, proto nedisponuje čísly za celé město.

„Jejich odstranění bývá otázkou několika měsíců, někdy i let a definice vraku, jak ji stanoví zákon, je obvykle nepoužitelná,“ sdělila Vojkovská.

I v Novém Jičíně jsou úředníci ve svých rozhodnutích opatrní. „Může se totiž stát, že vozidlo, které vykazuje znaky vraku, je sběratelsky hodnotný exponát, protože byl například vyroben jen jeden kus. Pak by jeho majitel mohl nárokovat vzniklou škodu. Pokutujeme však řidiče, kteří nemají zaplacené povinné ručení a užívají veřejné pozemní komunikace,“ konstatovala mluvčí novojičínské radnice Marie Machková.

Ministerstvo dopravy připravilo k zákonu o pozemních komunikacích novelu, která začala platit v říjnu.

„Silniční správní úřad může nově ohledat vozidlo a provozovateli poslat usnesení. Pokud provozovatel není znám, dokument se vylepí na auto nejméně pět dní před ohledáním a vyvěsí na úřední desku. Pak už mohou úředníci odemknout a prohlédnout auto i bez přítomnosti provozovatele. Pokud ve voze zůstaly identifikační prvky, například motor s VIN, obcím to ulehčí ztotožnění provozovatele,“ zmínil Tomáš Lukašík z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

V současné době ministerstvo připravuje další novelu tohoto zákona. „Má jít o další možnost, jak z komunikací odstranit odstavená vozidla bez platné technické kontroly. Návrh má dopadat na auta, která mají více jak půl roku propadlou technickou kontrolu nebo jí neprošla, a více jak půl roku už proto nesmějí jezdit,“ vysvětlil Lukašík.

Vraky aut v Hradci Králové (2/2018):

zpět na článek