iDNES.cz

Do Malé Morávky, na trať s nejvyšším převýšením, se po letech vrací vlaky

  10:10
Pětkrát denně tam a pětkrát zpátky. Po devíti letech odmlky ožívá pravidelnými spoji lokální trať z Bruntálu do Malé Morávky. O víkendech a svátcích tam celé léto bude cestující vozit motoráček z přelomu padesátých a šedesátých let minulého století.

Dobový motoráček cestující proveze i největším traťovým převýšením v republice. | foto: Slezský železniční spolek

„Prvotním podnětem byla dovolená vlakem před třemi lety, na které vznikl nápad podnikat turistické vlakové jízdy. A jednou z možností byla i trať do Malé Morávky, kde už roky vlaky nejezdily. Když jsme tam loni vypravili první mimořádný vlak, byl do posledního místa vyprodaný,“ říká Ladislav Antalec, zakládající člen Slezského železničního spolku, který jízdy z Bruntálu a Malé Morávky organizuje.

Následovalo několik dalších mimořádných nostalgických jízd do Malé Morávky, třeba na tamní borůvkové hody. Zájem o jízdy vnukl členům spolku ideu zřídit na trati pravidelné spoje.

„Neuvěřitelným bojem byly především administrativní záležitosti, ale zvládlo se to. Finančně nás podpořil Moravskoslezský kraj, což nám velmi usnadnilo situaci. Když jsme tento týden roznášeli po Malé Morávce letáky na slavnostní otevření provozu, setkali jsme se u místních s neuvěřitelně milou a pozitivní reakcí,“ dodává Antalec.

Trať s největším převýšením

Obnovu pravidelného provozu na lokálce vítají i představitelé obce. „Běžný provoz už na trati není. V posledním roce sem pětkrát šestkrát přijel mimořádný vlak Slezského železničního spolku a býval plný. Jsme rádi, že lidé budou moci přijet po celé léto, je to jízda krásnou krajinou. Jde o trať s největším převýšením v republice, možná v Evropě, když pomineme zubačky,“ uvádí místostarosta Malé Morávky Stanislav Hýbner.

Značná sklonová náročnost je technickou zajímavostí trati. Největší je převýšení mezi stanicemi Světlá Hora, která leží v 605 metrech nad mořem, Rudná pod Pradědem v 733 metrech nad mořem a Malou Morávkou se 640 metry nad mořem. Výškový rozdíl zde místy činí 44 metrů na jeden kilometr.

První vlak z Bruntálu o každém letním víkendu a svátku vyrazí v 7:34 a poslední se tam vrátí v 18:20. Trať projede pětkrát v každém směru a jízdenky budou v prodeji přímo ve voze. Jednosměrná jízdenka pro dospělého přijde na 70 korun, zpáteční na stovku. V Malé Morávce na vlaky naváže autobusová doprava na Karlov a Karlovu Studánku, přeprava je v ceně vlakové jízdenky. Slavnostní zahájení provozu doplní na nádraží v Malé Morávce ukázky modelářů a Síčovy zahradní železnice.

Turisty vlaky vozí i jinde

Podobný příběh má i Hvozdnický expres na Opavsku. Ten letos už pátou sezonu vozí během léta o víkendech turisty na trati Opava–Svobodné Heřmanice, kde běžný provoz vlaků skončil v roce 2014. Nejprve legendární motorový vlak Hurvínek jezdil jen z Opavy do Jakartovic, od druhé sezony pak až na konečnou do Svobodných Heřmanic.

Asi nejznámější turistickou výletní tratí je pak osoblažská úzkokolejka. Provoz turistických vlaků tažených parní lokomotivou tam odstartoval v roce 2005.

zpět na článek