iDNES.cz

Studentská formule vyhlíží závody, oproti předchůdkyním ztratila na váze

  6:42
Studenti Fakulty strojní Technické univerzity v Liberci navrhli, zkonstruovali a smontovali v pořadí třetí vůz pro závody Formule Student. Tajně doufají, že by na okruhu mohla jet i rychleji než 170 kilometrů v hodině. Je totiž výrazně lehčí než dva předchozí modely.

Představení v pořadí třetí Formule Student | foto: TUL

„Doufáme, že se hmotností dostaneme do 220 kilogramů. Loňská formule vážila 266 kilo. Monopost se nám podařilo odlehčit i díky většímu použití 3D tisku,“ řekl Filip Veselka, šéfkonstruktér týmu FS TUL Racing.

Studenti na nejnovějším monopostu pracovali deset měsíců a práci věnovali ve svém volnu stovky hodin. Formuli pojmenovali familiárně Anička. Inspiraci ke jménu našli stejně jako u předchozích typů Elišky a Markétky v rodě Přemyslovců, u české královny Anny Přemyslovny.

Na projektu se podílely asi dvě desítky lidí, přičemž práce měli studenti rozdělené jak ve firmě. Na výrobě pracovali designéři, konstruktéry, elektrikáři i specialisté na marketing. Řadu komponentů pro formuli dodaly studentům laboratoře a dílny liberecké univerzity.

Monopost sestává dílem z uhlíkových kompozitů, dílem z hliníkových slitin. Má chrom-molybdenový rám. Je tužší, přitom i o něco lehčí než u loňského modelu Eliška.

Letošní monopost má pedálovou soustavu kompletně vyrobenou na 3D tiskárně. Stejně jako třeba převodku řízení a další komponenty. I tím se podařilo ušetřit hmotnost.

„Brzdový pedál je vytištěný z kovového prášku. Při brždění musí podle pravidel Formule Student vydržet dva tisíce newtonů a nesmí se prohnout,“ uvedl Filip Veselka.

Pravidla mezinárodní soutěže univerzitních závodních týmů Formule Student si žádají každý rok změnu závodního vozu. To je pro studentské týmy příležitost, jak svůj monopost stále zlepšovat.

Přesnější řazení, lepší aerodynamika

Kromě rámu a pedálové soustavy prošla vylepšením například i aerodynamika. Vůz má také nově elektro-pneumatické řazení, které je přesnější a rychlejší.

Ne vše vývojáři a konstruktéři z univerzity měnili. Věrní zůstali motoru Suzuki GSX-R o objemu 600 ccm a karbonové karoserii, i když její tvar se i vzhledem k lepší aerodynamice měnil.

Za dva týdny se bude formule prohánět na okruhu v italském Varanu. Dva týdny nato na domácích závodech mezinárodní soutěže Formule Student v Mostě.

„Neděláme to kvůli výsledku, ale abychom si rozšířili obzory a mohli spolupracovat s firmami. Nejúžasnější na tom je, že si v praxi vyzkoušíme, jak fungují všechny díly, na jejichž vývoji jsme se jako tým podíleli,“ podotkl Filip Veselka, který se chce vývoji v motorsportu věnovat i v budoucnu.

Přesné náklady na výrobu ještě nejsou vyčíslené. Nová formule ale vyšla na zhruba dva miliony korun. Počítalo se při tom i s náklady na účast v letošních dvou závodech.

Nový vůz by nevznikl bez podpory domácí fakulty strojní a firem, které studentský tým podpořily finančně nebo dodaly komponenty, nářadí nebo služby. Seznam čítá asi třicet společností.

Autor:
zpět na článek