iDNES.cz

Nemáme ani zkušebnu, říká končící šéfka libereckého baletu

  19:28
Po devíti letech podala v libereckém Divadle F. X. Šaldy výpověď šéfka baletu Alena Pešková. Říká, že situace v divadle už pro ni byla demotivující.

Alena Pešková a Martin Doubravský na jedné z tiskových konferencí divadla | foto: Divadlo F. X. Šaldy

Přišlo to nečekaně. Jen dva týdny po úspěšné premiéře baletního představení Bouře se vedoucí baletního souboru Divadla F. X. Šaldy Alena Pešková rozhodla dát výpověď. V divadle přitom jako šéfka baletu a choreografka pracovala devět let.

Hlavně díky ní se liberecký balet vypracoval na úroveň, která se nedá se situací před jejím příchodem srovnávat. Podle Peškové už ale toho bylo dost. 

„S Libercem se nechci loučit ve zlém, ale s některými věcmi už se nedalo pohnout. Je tu například neutěšené zázemí. Nemáme ani zkušebnu ve velkém divadle. Není tam sál a nemáme kde trénovat, když se připravuje scéna,“ odůvodnila Pešková. 

Musela jsem se doprošovat každého technika, říká

Důvodů k odchodu bylo ale podle ní víc. „Dění v divadle dospělo do stadia, které pro mě přestalo být lidsky i profesně únosné. Možná v tom zapracovala i nějaká únava, neustále bojovat za baletní soubor. Musela jsem se doprošovat každého technika, kostymérky. Nelíbí se mi spolupráce s operou, respektive jejím vedením. Nebyli jsme bráni jako rovnocenný partner. Přitom balet by měl mít na jevišti i mimo něj stejně prostoru jako opera nebo činohra,“ sdělila Pešková, která byla dvakrát v širší nominaci na Cenu Thalie.

Kritiku odmítl šéf liberecké opery Martin Doubravský. „Výtce paní Peškové moc nerozumím. Spolupráce opery a baletu fungovala dobře. Sám jsem se podílel na projektu Nekonečný příběh a dodnes s povděkem vzpomínám na její choreografickou práci v Démonovi,“ řekl Doubravský.

„To, že jsme v minulých dnech řešili jistý provozní problém, nemůže být podle mě důvodem pro její odchod z divadla,“ podotkl.

Poslední pomyslnou kapkou byla pro Peškovou hrozba, že se baletu zruší třetí premiéra v sezoně a také neochota vedení divadla zařadit taneční sólisty do vyšší platové třídy. 

„Sice se jim to ředitelka snažila vynahradit jinak, ale tady nejde jen o peníze, ale především o společenské postavení, o úctu k oboru, k těm lidem, kteří jsou na vysoké profesionální úrovni. Přitom u operních sólistů to jde. Proč má být baletní sólista něco míň?“ podivuje se Pešková. 

Posunula náš balet na vysokou úroveň, říká ředitelka

Podle vedení divadla zůstane Pešková v divadle do konce července. „Udělala tady veliký kus práce. Bez diskuze posunula náš balet na vysokou úroveň. Já jsem se vždy snažila baletu vyhovět, vycházela jsem paní Peškové vstříc, a proto doufám, že se rozejdeme v dobrém,“ okomentovala ředitelka divadla F. X. Šaldy Jarmila Levko.

„Osobně je mi to velmi líto. Paní Pešková svým tvůrčím přístupem učinila z libereckého baletu a tance vysoce prestižní záležitost. Z poslední doby mohu vzpomenout například (S)tvoření a Bouři, které považuji za mimořádně povedené,“ uvedl náměstek primátora pro kulturu Ivan Langr.

O dobré pověsti libereckého baletu svědčí i to, že na nedávný konkurz do souboru se přihlásilo 80 tanečníků ze čtyř kontinentů.

„Už z toho důvodu nemám obavu, že bychom kvalitního nového šéfa baletu nesehnali. Už teď se mi nějací zájemci ozývají. Nicméně s paní Peškovou se loučíme tak napůl, protože tady bude ještě dělat podzimní premiéru,“ řekla Levko. Sama Pešková doufá, že její výpověď situaci v divadle trochu změní.

„Od svého odchodu si slibuji, že se nad ním v divadle zamyslí. Že to nebude takové to, že já jsem odešla a bude klid, ale že s tím něco budou dělat,“ dodala Pešková.

zpět na článek