iDNES.cz

Méně mrtvých i těžce zraněných. Silnice Liberce jsou druhé nejbezpečnější

  6:24
Statistika tragických dopravních nehod chválí Liberec, Jablonec či Semily. Ostatní silnice v kraji ale přinesly smrt 21 lidem.
Na dálnici D5 se srazil autobus s náklaďákem a kamionem. (4. května 2018)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Silnice Liberce jsou druhé nejbezpečnější ve srovnání s ostatními krajskými městy. Vyplývá to z ČP Indexu bezpečnosti za první pololetí loňského roku.  Čtrnáctým rokem jej vytváří Česká pojišťovna.

Podle indexu byla loni situace lepší jen v Olomouci. Na třetím místě skončil Hradec Králové.

„Výsledný ČP Index vychází ze statistik státní policie. Vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel sledovaných měst,“ vysvětlila mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. 

Liberec je nebezpečný hlavně pro cizince

Dobře si v těchto ohledech stojí i bývalá okresní města Jablonec nad Nisou a Semily. Spolu s dalšími patnácti městy jsou v čele žebříčku. Nikdo v nich v první půli roku nezemřel, ani se těžce nezranil. Česká Lípa obsadila 20. příčku.

Samotní řidiči ale mají k bezpečnosti silnic v Liberci výhrady.

„V Liberci jsou podle mě vyloženě nebezpečná místa. Třeba odbočení ze silnice vedoucí Harcovem od Jablonce k přehradě. Nebo sjezd z průtahu městem na Jablonec. Lemují ho betonová svodidla a výjezd se objeví až na poslední chvíli. V noci je to místo velmi špatně označené a čitelné. Potíže tu musí mít hlavně ti, co Liberec neznají,“ domnívá se řidič Jiří Bartoš.

Také údaje o tragických nehodách, k nimž loni došlo na silnicích kraje, už tak idylicky nevypadají. I když ubylo tragických nehod a nehod s těžkými zraněními. V Libereckém kraji loni při nehodách zemřelo 21 lidí. Rok předtím bylo tragických nehod 24. Při loňských nehodách utrpělo podle agentury ČTK 86 lidí těžká zranění. Je to o šest méně než předloni.

Tři smrtelné nehody se staly v období vánočních svátků. Řidiči pokaždé zemřeli po vyjetí mimo silnici. K poslední tragické nehodě loňského roku došlo na Boží hod vánoční krátce po poledni na silnici první třídy číslo 13 u Bílého Kostela nad Nisou. Řidič jeepu s přívěsným vozíkem jel na Rynoltice.

„Vozík se mu zřejmě ze zatím nezjištěných důvodů rozhoupal. Řidič se asi snažil udržet vozidlo na silnici, dostal se ale do protisměru, kde v tu chvíli jel řidič v osobním voze VW. I přesto, že se mu snažil vyhnout, částečně zavadil o přívěsný vozík jeepu. Vozidlo pak směřovalo mimo komunikaci do stráně, kde se zastavilo o pařezy a následně se převrátilo a skončilo zpět na komunikaci, na střeše,“ popsala tehdy průběh nehody policejní mluvčí Vlasta Suchánková.

Tragická nehoda se stala i den před Štědrým dnem, kdy ve Slané u Semil zemřel 89letý řidič osobního vozu po nárazu do betonové propusti. Podobných překážek u silnic jsou v kraji stovky. V půli prosince na ně upozorňovali zástupci policie či hasičů na jednání se zástupci Evropské asociace bezpečnosti silnic v Liberci. 

Řidiče ohrožuje tisícovka překážek

„Jen v našem kraji bychom navrhli odstranění minimálně tisícovky překážek. Často narážíme ale na problémy s ochranáři, památkáři či majiteli pozemků,“ poznamenal na zmíněném setkání ředitel krajských profesionálních hasičů Luděk Prudil.

„Je to obří problém v celé zemi. Majitelé pozemků chtějí mít ze silnic vjezdy, vzniká tam ale množství propustků. Když auto sjede do příkopu, narazí do nich. Většinou to má fatální následky,“ připojil ambasador Evropské asociace bezpečnosti silnic Marcel Mourek.

K nejtragičtější nehodě došlo 8. srpna u Doks na Českolipsku. Zemřeli při ní tři lidé ve věku od 23 do 26 let, když se jejich Škoda Rapid čelně srazila s protijedoucím kamionem.

Na místě zemřel řidič škodovky a jeho spolujezdkyně, další ženu se hasiči se zdravotníky snažili marně oživovat. Další dva muži skončili ve vážném stavu v nemocnici.

Autor:
zpět na článek