iDNES.cz

Liberec přišel kvůli zpackané žádosti o miliony, zlobí se cyklisté

  6:26
Cyklisté se zlobí na Liberec a tvrdí, že kvůli zpackané žádosti přišel o několikamilionovou dotaci na pokračování extrémně důležité cyklostezky u Nisy ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Podle nich už mohli dávno bezpečně jezdit.

Ilustrační snímek. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Připravili jsme stavební povolení, na současném vedení města bylo jen podat žádost. Státní fond dopravní infrastruktury ji ale ani neposoudil, protože ji rovnou pro administrativní chyby vyřadil. Fatální pochybení je o to trapnější, že obce, které nemají uvolněné starosty, jsou schopné si požádat a peníze dostat. Liberec s armádou úředníků ne,“ je přesvědčen Jiří Rutkovský, někdejší náměstek primátorky pro územní plánování, sport a cestovní ruch, který se roky angažoval na zlepšení infrastruktury pro cyklisty.

„Stezka už mohla být postavená, tři roky se promarnily,“ dodal Rutkovský.

Cyklostezka je součástí dálkové cyklomagistrály Liberec - Žitava. Žádost do SFDI se týkala dostavby úseku od Norské, podél čističky odpadních vod až k lokalitě U Mlýna. Nová část má měřit zhruba 1,5 kilometru. Má navázat na nynější čtyřkilometrovou stezku z dolního centra. Končí v Růžodole u jízdárny v Norské ulici. Dál se musejí cyklisté „probíjet“ běžným provozem.

Těšina: Text je hrůzně nedokonalý

Kritikou města nešetří ani propagátor cyklodopravy Miroslav Těšina, který se podílel na vyznačení zmíněné první etapy stezky. Ten tvrdí, že žádosti na SFDI scházelo to nejpodstatnější. A sice, že má stezka přinést větší bezpečnost cyklistům.

„Skutečný text žádosti na Státní fond dopravní infrastruktury je hrůzně nedokonalý a neuvádí, že má přinést zvýšení bezpečnosti uživatelů na novém dopravním řešení. To je přitom stěžejní,“ tvrdí Miroslav Těšina.

„Kdo si přečetl text žádosti, musí pochopit, že žádost z Liberce nemohla projít. Je velká škoda, že se tímto způsobem radnice stará o řešení cyklodopravy,“ zlobí se Těšina.

„Zdůvodnění bezpečnosti v žádosti bylo uvedeno,“ nesouhlasí s tvrzením cyklistů David Novotný, vedoucí odboru odboru správy veřejného majetku. Podle něj byla potíž v tom, že stezka je vyprojektovaná pro smíšený provoz pěších a cyklistů.

„Státní fond dopravní infrastruktury ve svém zdůvodnění jasně uvedl, že dopravní uspořádání navržené cyklostezky, to je smíšená stezka pro chodce a cyklisty, je nevyhovující. Kvůli bezpečnosti preferuje stavby samostatných cyklostezek s vyloučením smíšeného provozu s chodci. Navržené řešení cyklostezky přitom osobně konzultoval na SFDI tehdejší náměstek primátora Rutkovský,“ zdůraznil David Novotný. Podle něj by město před lidmi neobhájilo, kdyby na stezku nesměli pěší.

„Cyklostezka nahrazuje i absenci chodníků v území, což je i jedno z odůvodnění bezpečnosti. Pokud SFDI nepodporovalo smíšené cyklostezky, tak s tím úřad v pozici žadatele nic nezmůže,“ uvedl David Novotný.

Cyklostezka měla podle odhadů stát 17 milionů korun s daní. Případná dotace mohla pokrýt polovinu. Nevztahovala by se například na nový most nebo terénní úpravy.

Na městě věří, že stavba začne přístí rok

Na městě přesto věří, že stavba cyklostezky začne už příští rok. „Letos budeme dávat první žádost o dotaci ve výši dvaceti milionů do Integrovaného plánu rozvoje území, tam bude jistota, že peníze budeme mít. Stavba by tak měla začít v první polovině příštího roku,“ řekl před časem náměstek primátora pro ekonomiku Jan Korytář.

Podle něj se myslí i na dobudování úseku Hrazená–Široká. „Pracuje se na projektové dokumentaci,“ uvedl Korytář.

Liberec chce v nadcházejících letech vybudovat s pomocí evropských dotací dalších zhruba sedm kilometrů cyklostezek. Jde o devět úseků v blízkosti řeky Nisy. Odhaduje, že na ně bude potřeba 45 milionů korun. Zlepšit se má například spojení mezi centrem a Poštovním náměstím v Rochlici či mezi Soukenným náměstím a vlakovým nádražím.

Autor:
zpět na článek