iDNES.cz

Nové vedení Hradce může opět otevřít otázku sporného podjezdu do Kuklen

  9:36
Nová hradecká trojkoalice by mohla opět otevřít bod, který vyvolal válečný stav mezi městem a spolkem Kaštanka. Nechtěný podjezd pod dvoukolejkou do Pardubic by mohl být prvním kostlivcem ve skříni po bývalém vedení radnice.

Místo přejezdu má být po zdvoukolejnění podjezd. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vedení města původně uzavřelo se spolkem Kaštanka, který proti podjezdu bojuje, křehký smír. Ten ale roztrhalo na kusy červnové zastupitelstvo, o němž mnoho obyvatel Pražského Předměstí mluví jako o obrovském podrazu města.

Jednání o schváleném podjezdu pod železniční dvoukolejkou se však s největší pravděpodobností opět otevře a prověří schopnost koalice ANO, ODS a Změny pro Hradec dohodnout se na kompromisu. 

Podle všeho městem zprvu odmítaný, ale po několika letech záhadně schválený podjezd patřil mezi důležité body trojkoaličního vyjednávání. Za určitých okolností by se případ mohl opět vrátit zastupitelům, tentokrát však už jako návrh na jiné řešení křížení železnice s chodníky a silnicí.

„Budeme se snažit diskutovat o tom, zda ten podjezd je skutečně nutný. Chtěli bychom, aby vzniklo jednání všech zainteresovaných bez osobních antipatií a hledalo se společné řešení. Rozhodnutí města nebylo fér, narušilo smír a my se teď budeme snažit minimalizovat napáchané škody,“ řekl lídr Změny pro Hradec Adam Záruba.

Pro pochopení ostrého sporu je nutné vrátit se do listopadu roku 2016, kdy hradečtí zastupitelé schválili úrovňové křížení železnice s ulicemi Kuklenskou a Poděbradovou, pouze s podchodem pro pěší. 

Jenže letos v květnu následoval myšlenkový obrat. Město se dozvědělo, že zamítnutý podjezd pro auta by zaplatil stát, a tak v červnu následovalo hlasování o plnohodnotném mimoúrovňovém křížení. Výsledkem byla nejen téměř jednoznačná podpora pro podjezd, ale i ještě ostřejší válka jeho odpůrců s městem.

Kaštanka podél kolejí

„Od města je to jednoznačně podvod. Za několik roků boje a intenzivního jednání, obcházení zastupitelských klubů a navštěvování zasedání zastupitelstva jsme s městem dospěli ke kompromisu, a pak je najednou všechno jinak a původní dohody jsou popřené. Jsme z toho hluboce rozčarovaní,“ uvedl Bohdan Samek, jeden ze zakladatelů spolku Kaštanka.

Podjezd by měl být hluboký přes čtyři a půl metru a jeho základy by měly být pod hladinou spodní vody, pilotáž má zasahovat až pět metrů pod hladinu. 

„Zahájení stavby, které potrvá ve dvou etapách osm a šest týdnů, vyčerpá podle zprávy 260 tisíc kubíků pitné vody. To je jezero 260 na 100 metrů s hloubkou deset metrů. To je obrovský objem,” vypočítal projektant Jaromír Doležal.

Vysaje podjezd spodní vodu?

Někteří z místních si ještě pamatují na rok 1968, kdy se tu dělala kanalizace, kvůli výkopům zmizela voda ze studní a lidé je museli prohloubit. Přitom na vodu pouze ze studní je odkázána část domů u trati, podle spolku by kvůli podjezdu mohlo vyschnout až 70 studní.

„Domnívám se, že technicky je problém se spodní vodou řešitelný. Souhlasím však, že lidem by se mělo ustoupit, a navrhuji nechat povrchové křížení pro auta i pěší. Ostatně tu myšlenku jsme již otevřeli při jednání o tvoření koalice,“ uvedl náměstek primátora za Změnu Martin Hanousek

Přejezd přes pardubickou trať je alternativou pro přetíženou Pražskou ulici.

Přejezd přes pardubickou trať je alternativou pro přetíženou Pražskou ulici.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Stavbu podjezdu naopak obhajuje Jiří Shejbal, koordinátor ve věcech technických pro stavbu zdvoukolejnění.

„Je potřeba zachovat propustnost Kuklenské ulice jako spojnice Pražského Předměstí a Kuklen a zároveň dopravně zajistit obsluhu oblasti Temešváru. Po zdvojkolejnění se zvýší frekvence vlaků. Pojedou každých 10 až 15 minut. Ve špičkách budou vlaky jezdit dokonce každých osm minut,“ řekl Shejbal.

Odpůrce podjezdu i kácení poloviny hradecké aleje však nepotěšil nejnovější posun jednání o trati. Zdvoukolejnění prý totiž vyhovuje posudku EIA a nebude mít negativní vliv na životní prostředí. Ministerstvo životního prostředí také uvedlo, že na trase nerostou chráněné rostliny a dráha neovlivní kvalitu povrchových vod. Pokácet se sice bude muset 3 805 stromů, avšak v plánu je náhradní výsadba.

„Posudek EIA studujeme a shledali jsme, že oproti předešlým vyjádřením v něm nejsou zakotvené žádné změny, které jsme požadovali. Proto i proti aktuální verzi budeme podávat námitky. Vadí nám, že se neplánují významnější protihluková opatření, že stavba bude mít negativní vliv na životní prostředí, a samozřejmě jsme se nesmířili ani s kácením celé poloviny aleje, protože by došlo k nenahraditelným škodám. Existují i jiné varianty, ale bohužel nikdy nebyly zpracované,“ zdůraznil Samek.

Čas se však aleji krátí. Dvoukolejka mezi Hradcem a Pardubicemi má být dokončena v roce 2022.

zpět na článek