iDNES.cz

Helicopter show na hradeckém letišti přilákala desítky tisíc lidí

  12:18
Desítky vrtulníků, luxusní auta, monopost Formule 1 a hlavně tisíce návštěvníků. Tak to v prosluněnou sobotu vypadalo na královéhradeckém letišti, kde se konal další ročník Helicopter a Rally show. Premiéru si na leteckém dni odbylo několik strojů, velmi efektní podívanou nabídl zásah všech složek integrovaného záchranného systému u hromadné nehody. Největší akci svého druhu u nás podle organizátorů navštívilo na 30 tisíc lidí.

Hlavní program zahájil hromadný průlet skupiny 13 vrtulníků, nechyběl mezi nimi ani AS 350 – první vrtulník, který přistál na nejvyšším bodě planety Mount Everestu. V roce 2005 to s tímto modelem dokázal francouzský pilot Didier Delsalle. 

Celkem organizátoři pro diváky připravili na dvě desítky leteckých ukázek. „Uskutečnily se všechny plánované ukázky, počasí vyšlo dokonale. Bouřit začalo s poslední ukázkou vrtulníku, nemuseli jsme nic rušit,“ řekl ČTK Daniel Tuček z pořádající firmy DSA.

Autogramiáda sportovních hvězd

Na dopolední autogramiádě se návštěvníkům podepisovali akrobatický pilot Siegfried Schwarz, piloti týmu Red Bull Martin Šonka a Petr Kopfstein a motocyklový závodník Karel Abraham.

Premiéru si v Hradci Králové odbyl jediný letu schopný a registrovaný vrtulník Bristol 171 Sycamore, jehož výroba začala už před 70 lety. Zatímco robustní helikoptéry vážící téměř dvě tuny nad hlavami návštěvníků pouze přelétávaly, piloti ultralehkých vrtulníků předváděli efektní triky a průlety.

Německé letectvo 1st Squadron Naval Airwings do Hradce Králové přivezlo ukázat vrtulník Westland SeaKing MK 41. Česká armáda poprvé na Helicopter show předvadla dvoumotorový bitevní vrtulník Mi-24. „Nemám žádného extra favorita. Jsem spíš na vojenské vrtulníky, zaujal mě Westland SeaKing MK 41. Vidím ho poprvé naživo a to se jen tak nevidí,“ uvedl Karel Potměšil z Prahy na adresu monstrózní německé helikoptéry.

Zatímco na obloze se střídaly vrtulníky s letouny Piper PA18 Super Cub, Swift, Zlín 326 nebo L-39, velmi zajímavá podívaná se odehrávala také na zemi. Už od rána se na okruhu proháněly historické vozy, okruhové speciály a sportovní stroje. Skutečnou lahůdkou byla ukázka monopostu Formule 1 rakouské stáje Red Bull. „Jedno kolo stojí více než moje auto,“ prohodil jeden z návštěvníků při prohlídce nablýskané formule.

Veterán amerického závodu

Raritou byl historický závodní vůz Ford Rajo Special z roku 1920, který se účastnil proslulého podniku 500 mil Indianapolis. Vyrobeno jich bylo pouze kolem dvaceti. „Auto má výjimečné ovládání. Místo tří pedálů má čtyři a ani jeden z nich není spojka. Jedním pedálem se řadí jednička a trojka, dvojka a čtyřka se řadí pákou, vše bez spojky. Vůz nemá palivové ani vodní čerpadlo. Je to taková prehistorie,“ vysvětlil majitel auta Ludvík Otto, který ho koupil v americké aukci.

„Vůz zůstal po mechanické stránce naprosto původní, tak jak ho pro okruhové závody postavili. Podařilo se dohledat, že tento vůz v roce 1924 skončil pátý na 500 mil Indianapolis. Jeho průměrná rychlost byla 142 kilometrů v hodině,“ dodal Otto.

Ani letos nechyběl tradiční závod. Souboj mezi vozem Ferrari, motorkou, akrobatickým speciálem a vrtulníkem dvakrát vyhrál Karel Abraham na motocyklu. Mezi vrcholy akce patřil zásah složek integrovaného systému u simulované hromadné nehody. Ze dvou hořících autobusů se valil hustý černý kouř, na místo nehody se kromě záchranářů a hasičů poprvé sjeli také pracovníci vězeňské služby. Jejich úkolem bylo zajistit nebezpečného vězně, jenž se s pomocí komplice pokusil utéci.

Vrtulníky dopravili záchranáře na podvěsech. „Tyto speciální letecké činnosti jsou velmi náročné na koordinaci a jejich provádění. U hromadné nehody, kdy se počet obětí blíží deseti a více, pracujeme v úplně jiném systému než u běžných nehod. Prvořadým úkolem je provést rychlé vytřídění zraněných podle toho, v jakém se nacházejí stavu. Každý zraněný dostane na ruku barevnou pásku podle toho, jak závažné je jejich zranění,“ popsal Ivo Novák, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje.

zpět na článek