iDNES.cz

Hlučnou výpadovku v Hradci ztiší speciální asfalt a protihlukové stěny

  13:54
Hradečané bydlící podél výpadovky na Pardubice by se do tří let měli dočkat menšího hluku. Ředitelství silnic a dálnic chystá stavbu protihlukových stěn, jež mají v kombinaci s tichým asfaltem snížit hluk podél frekventované silnice na přijatelnou úroveň.

Vizualizace protihlukové stěny v Rašínově ulici v Hradci Králové. | foto: ŘSD

„Zvlášť v letních měsících lidé bydlící v domech k Rašínově třídě nemohou kvůli hluku ani otevřít okno. Nějaká opatření se udělala, sladily se semafory, aby auta plynuleji projížděla, ale to není dostatečné,“ popisuje Aleš Cee, předseda komise místní samosprávy Pražské Předměstí - jih.

Situace se zhoršila s dostavbou pražské dálnice, protože právě Hradubická silnice je nejrychlejším spojením na D11.

„My jsme o protihlukové opatření usilovali od roku 2006. Jak narůstala doprava, situace se zhoršovala,“ dodává Aleš Cee.  V noci ulicí projíždí 6,3 tisíce aut, za 24 hodin je to až 30 tisíc vozidel.

Hluk trápící obyvatele panelových domů u rušné spojnice krajských měst potvrdila i měření hygieniků.

„Hodnoty, které jsme naměřili před osmi lety, by nevyhověly současným limitům, hlavně těm nočním. Problém ale je, že limity jsou vázány na starou hlukovou zátěž. Na silnice všech tříd, které byly v provozu před rokem 2000 a už v té době vykazovaly nadlimitní hodnoty, lze uplatnit korigované limity 70 decibelů ve dne a 60 v noci. Přitom současný limit je 50 decibelů v noci a my jsme už před osmi lety naměřili 53,6 decibelů,“ vysvětluje mluvčí Krajské hygienické stanice v Hradci Králové Veronika Krejčí.

Nakonec začal stát neúnosnou situaci řešit. „Nechali jsme si vypracovat studii hlukového opatření. V současné době je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí a je vydáno územní rozhodnutí bez nabytí právní moci,“ říká za Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

„Běží poslední lhůta pro případné připomínky. Pokud nebudou, územní rozhodnutí by mohlo být vydané do poloviny dubna,“ dodává mluvčí královéhradeckého magistrátu Petr Vinklář.

Stěny budou mít téměř 700 metrů

Sídliště s tisíci obyvatel mají od čtyřproudé výpadovky oddělit dvě stěny z kovu, betonu, dřeva a průhledného plastu dlouhé dohromady tři čtvrtě kilometru. Odclonit mají Rašínovu třídu v celé délce bytové zástavby, rozdělené budou Veverkovou ulicí. Dlouhé mají být 324 a 352 metrů a vysoké z části 4,2 metru a 6,2 metru. 

„Konstrukce je v celé délce navržena jako transparentní odrazivá, v pravidelných úsecích doplněná gabionovými koši a panely pro umožnění pnutí vegetace. Transparentní výplň bude v rámu, celoplošně s trvalými tenkými pruhy pro snížení úmrtnosti ptáků,“ říká Nina Ledvinová. Zábrany mají stát 33 milionů korun bez započtení DPH.

Hluk od Hradubické má ztišit i pokládka nového povrchu silnice. „Budeme dělat tichý asfalt. Ten se stěnami zajistí splnění současných hlukových limitů,“ slibuje Zdeňka Pospíšilová z královéhradecké správy Ředitelství silnic a dálnic.

Pokud se podaří získat potřebná povolení, mohly by protihlukové stěny začít růst už v roce 2020. 

„Jestli začneme na začátku stavební sezony, mohly by být stěny hotové do konce roku,“ věří Pospíšilová.

zpět na článek